I november bestilte Bente Nordaas Bergstrøm (59) og Knut Bergstrøm (59) en flytur til Aten gjennom reiseselskapet Gotogate. Tirsdag fikk de beskjed om at reisen var endret — to dager før de skulle reise.

— Jeg er veldig sint, dette er utrolig frustrerende, sier Bente Bergstrøm til Bergens Tidende.

— I stedet for å nyte ferien, blir fokuset rundt hvor ødeleggende dette er, forteller hun, og legger til:

— Dette er et salig rot.

Les også:

— Aldri opplevd lignende

Ekteparet skulle fly fra Bergen via København til Aten. I eposten som BT har fått tilgang til, står det at Norwegian har endret sin reiserute fra København til Aten, og at den opprinnelige reisen derfor ikke er gyldig lenger.

Norwegian kansellerte den aktuelle flygingen allerede i desember.

De blir i eposten tilbudt å reise med en annen flyging fra Bergen til Aten samme dag som den opprinnelige reisen var. I løpet av en halvtime svarer ekteparet at dette er i orden. Senere samme dag får de beskjed om at dette ikke lenger et alternativ, og at det eneste reiseselskapet nå kan tilby, er avreise to dager senere enn reisen som de opprinnelig bestilte.

— Vi har reist i 15 år, og aldri opplevd noe lignende, sier Knut Bergstrøm.

Les også:Setter seg høye mål- men først er det ferie

- Passasjerenes ansvar

Paret så seg nødt til takke ja til tilbudet om å få reise to dager senere, men de foreslo samtidig at Gotogate kunne booke de inn på en KLM-flyging dagen de egentlig skulle reist, og at reiseselskapet skulle dekke utgiftene for dette.

Reiseselskapet svarer da at de ikke kan booke de inn på et annet flyselskap, og at reisen to dager senere er den det eneste alternativet. I tillegg skriver de følgende:

«Passasjeren har det endelige ansvaret for å sjekke reservasjonene for endringer. Vi har gjort det vi kan, og det er fremdeles ledige plasser på den tilbudte datoen.

Har du tips om lignende? Send oss en epost!

- Ringer ikke tilbake

I tillegg til e-postutvekslingen, har ekteparet vært i kontakt med Gotogate på telefon.

— De sier det at vi selv har ansvar for å sjekke når flyet går. Men hvorfor skal man da bruke reiseselskap, spør Bente Bergstrøm.

— Vi har booket hotell og bil, og dette får vi jo ikke gjort noe med. Reiseselskapet tar ikke ansvar, sier hun.

Hun forteller også at hun fikk beskjed på telefon om at direktøren skulle ringe de tilbake. Det har ikke skjedd.

Legger seg flate

Presseansvarlig i Gotogate, Claes Tellman, sier han skal sjekke saken med en gang når BT ringer.

— Om dette stemmer, er det jo et stort problem, sier han.

En liten stund senere ringer han tilbake og forteller at de nå har booket ekteparet inn på et fly til Aten i morgen. Da ankommer de en time senere enn de hadde gjort med den opprinnelige reisen.

— De sier de er fornøyde med det. Vi har bedt om unnskyldning til dem, og vi vil også be om en offentlig unnskyldning sier han.

Han sier det har skjedd en feil, og at de nå arbeider med å finne ut av hvordan denne situasjonen kunne oppstå.

Ekteparet bekrefter at de er fornøyde.

— De beklaget mange ganger når de ringte. Nå slipper vi å endre hotell og bil, så vi er kjempehappy, sier Knut Bergstrøm.

Han tror årsaken til at de ordnet opp er at BT tok kontakt.

— Noe annet kan det jo umulig være, sier han.

Les også: