Sjeføkonom Steinar Juel i Nordea, sier han er lei av elbilene som skaper køer i kollektivfeltet, særlig på E18 inn til Oslo. Han har regnet på hva køene koster i form av tapt timelønn for busspassasjerer som kommer for sent på jobb, skriver Dagens Næringsliv.

Juels svar er at elbilistene bør betale 240 kroner hver dag i erstatning til busspassasjerene snarere enn å slippe bompenger.

- Helt feil

- Det er helt feil å la de som tar bussen lide. Man får inntrykk av at det er viktigere at elbilene kommer fram i rushtiden enn busspassasjerene, sier han til DN.

Juel forklarer regnestykket slik:

Kollektivselskapet Ruter mener bussene på strekningen Slependen-Lysaker forsinkes med ti minutter på grunn av køen av elbiler. Ifølge Vegvesenets tellinger i mai passerer det rundt 1400 elbiler hver dag i morgenrushet i kollektivfeltet på en del av denne strekningen, og rundt 120 busser. Det blir rundt 5000 busspassasjerer, som alle blir ti minutter forsinket på jobb.

Koster 335 000 kr. dagen

Med en gjennomsnittlig timelønn i Oslo på rundt 400 kroner koster forsinkelsene 335 000 kroner om dagen. Deler man beløpet på antall elbiler, blir det 240 kroner per elbil per dag.