Redondo etablerte seg som en internasjonal krim-attraksjon da hun introduserte den unge, vakre etterforskningslederen Amaia Salazar i debutboka «Den usynlige vokteren».

Salazar er stasjonert i Pamplona, men sakene hennes har en tendens til å ende opp i nærheten av landsbyen Elizondo, der store deler av Amaias familie fortsatt bor.

Også denne gangen kommer handlingen og de bestialske forbrytelsene tett på Amaias eget liv og egen skjebne. «Knoklenes arv» er andre bok i en planlagt trilogi, der Amaias oppvekst og kompliserte forhold til sin mor gradvis avdekkes. Nye sjokkerende opplysninger kommer denne gang, koblet med frivole innslag av baskisk folketro. Mystiske forsøk i et katolsk sykehus, offerritualer i alternativkulter på 70-tallet og intriger på politistasjonen sørger for ekstra saft i fortellingen. Skulle ikke det være nok, får vi mange detaljer fra den lykkelige kjernefamilien bestående av Amaias, hennes hengivne kunstnerektemann James og deres nyfødte gutt Ibai.

Enkelt sagt er det like deler referanser til franske Fred Vargas og svenske Camilla Läckberg. Det er magisk realisme og moderne tidsklemme-liv. Boka skjemmes av enkelte språklige virkemidler fra kiosklitteraturen. Men Redondo bygger historien mesterlig opp, og har oss i et jerngrep når hun etter 500 sider lar sin helt stå tilnærmet forsvarsløs naken mot det bunnløse hatet og ondskapen fra mennesker nær henne.

Anmeldt av OLE JACOB HOEL