Ukens minst vellykkede norske forsøk på å bruke sosiale medier til egen fordel, er sannsynligvis bare en forsmak på hva vi kan vente oss i tiden framover. Tirsdag prøvde Høyre å markere at det var ett år siden de vant valget, ved å dra i gang en kampanje på sosiale medier.

På Facebook oppfordret partiet sine følgere til å melde fra om hva de var glad for at regjeringen har fått til, ledsaget av hashtag, slik at #gladfor og setninger om regjeringen og Høyre skulle skylle over sosiale medier, med voksende kraft.

Slik gikk det også, men etter hvert neppe slik de som sto bak kampanjen hadde tenkt. De som tror ironien er død kan ikke ha vært på Twitter, hvor syrlig ironi er av den mest gangbare valutaen. Umiddelbart begynte kritikere av regjeringen å sabotere kampanjen, med vel så stor gjennomslagskraft.

«Jeg er #gladfor at regjeringa finansier min ekstra flaske taxfreevin med å ta fra elevene skolefrukten», skrev Lars Kolletveit, som en av mange i et voksende kobbel av godt spredde syrlige, ironiske meldinger, som raskt fikk mer oppmerksomhet enn uironiske forsøk på å feire regjeringen.

Motstandere og kritikere kuppet rett og slett kampanjen og vendte den mot regjeringen. Det fikk pressesjefen i Høyre, Odd Hoen-Sevje til å dra til med samme tone tilbake: «Er #gladfor at mange i opposisjonen viser seg fra sin mest angstbiterske, sure og nedlatende side i dag». Ironi og selvrettferdighet går sjelden helt godt sammen, ei heller på Twitter.

En bransje i vekst, er konsulenter som forteller hvordan bruke sosiale og digitale medier til å selge budskap og varer. Det kan åpenbart ha mye for seg, til massiv spredning for en billig penge, relativt sett. Det er tross alt gjerne snakk om dyre råd.

Risikoen er overhengende for at vinden på sosiale medier fort kan snu. Høyre er ikke de første som opplever det. McDonalds forsøk på å bygge omdømme på sosiale medier i 2012, med å oppfordre folk til å dele fine historier, ble snudd til en bølge med skrekkhistorier.

Noe av det samme skjedde mandag, da Apple lanserte nye produkter. I samme slengen ble U2s kommende plate lansert «gratis» til alle brukere av iTunes. Selv om mange sikkert ble glade for å få ny musikk med et av verdens største band på telefon eller nettbrett, har de negative reaksjonene vært dominerende på sosiale medier.

The Guardian fulgte opp med nettsaken: «10 ting du kan gjøre med et uønsket U2-album». Det digitale pr-jippoet vil sannsynligvis lykkes bedre for U2 enn Høyre, selv om begge foreløpig har mobilisert vel så sterkt hos motstandere som hos tilhengere. Erna kan være glad for at det er en stund til neste valg. Bono er det nok vanskeligere å bli kvitt.

Apple-sjef Tim Cook med U2 under lansering av iPhone 6 og Apple Watch i California mandag. Foto: STEPHEN LAM, Reuters