Spenning: Under Arendalsuka prøvde et knippe kommunikasjonseksperter og mediefolk å svare på hvordan man vinner valg. I Trondheim blir ordfører Rita Ottervik (Ap) utfordret av Høyres ordførerkandidat Yngve Brox. 14. september vet vi fasiten. Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen

Arendalsuka kunne ikke startet med et mer relevant spørsmål. I en uke møtes politikere, organisasjoner og medier til politisk festival på Sørlandet. Temaene spenner bredt, men det er det kommende kommunevalget alle er opptatt av. Tarjei Skirbekk, mangeårig spinndoktor i Ap, ga nylig ut en håndbok i hvordan vinne valg. Sammen med politikere, mediefolk og kommunikasjonssjefene i Ap, Høyre, Venstre og Frp diskuterte han hva slags kommunikasjonsstrategi som lykkes. Her kommer en liten guide til hvordan politikerne tenker rundt valgkamp.

Les også: Her er Aps valgløfter i Trondheim

1. Definer problemet

For å lykkes i valgkampen, må partiene skape en troverdig problemforståelse. Det hjelper lite at politikerne snakker om saker som velgerne ikke er opptatt av. I Trondheim seiler eldreomsorg opp som den store valgkampsaken. Det er ikke tilfeldig at Høyre bruker hver anledning til å snakke om krisen i eldreomsorgen i Trondheim. Er velgerne enig med Høyre i at eldreomsorgen er i krise, har partiet gjort mye riktig. Men Høyre tar en betydelig risiko. Tradisjonelt har Ap mest troverdighet når eldreomsorg er et tema.

2. Pek på en løsning

Men det holder ikke å peke på problemet, partiene må også servere en troverdig løsning. I Trondheim prøver Høyre å skape forståelse av at det er på tide med et politisk skifte for å få orden på sakene. Men skal Høyre lykkes med dette, må velgerne faktisk oppleve at de rødgrønne ikke styrer byen godt nok. På samme måte prøver Arbeiderpartiet å vri oppmerksomheten bort fra kommunens ansvar, og legger heller skylden på regjeringen som bevilger for lite penger. Det er heller ikke tilfeldig at Arbeiderpartiet gjentar til det kjedsommelige at Høyre vil bruke penger på skattelette framfor velferd.

Les også: Politikerne må ta mer ansvar for eldreomsorgen

3. Mobiliser sympatisørene

Den politiske virkeligheten har forandret seg kraftig. Folk får ikke lenger all sin informasjon fra Dagsrevyen og avisa. Budskap kommer fra alle kanter, sosiale medier betyr stadig mer. Det er ikke lenger like effektivt med et stort oppslag i VG. Derfor er det viktig å få flest mulig av partienes sympatisørene til å delta. Det sees også tydelig på sosiale medier at noen partier er langt flinkere til å spre budskapet sitt ved hjelp av medlemmer. Det som skjer på Facebook engasjerer, og det engasjerer mer når du får budskapet fra en venn eller kollega enn av et politisk parti. Arbeiderpartiet er kjent for å ha et voldsomt valgkampapparat når det først settes i gang.

4. Bank på en dør

Det er ingen grunn til å bli overrasket om du får besøk av en politiker, bevæpnet med boller eller roser. På få år har det skjedd store endringer i hvordan partiene oppsøker velgerne. Å stå på stand i gågata er ikke lenger like viktig, direktekontakt med velgerne er mest effektivt. Dørbank ble forklart som en vesentlig årsak til at Høyre vant valget i 2013, etter inspirasjon av Obamas valgseier. Men det er ikke tilfeldig hvilke dører politikerne banker på. Partiene analyserer seg nøye frem til hvilke nabolag det er størst sjanse for å møte vennligsinnede. Arbeiderpartiet legger sannsynligvis ikke inn hovedinnsatsen på Singsaker, på samme måte som Høyre neppe har all verden å hente på Kolstad. Dørbanktrenden er svært arbeidsomt, noe som er en utfordring for de mindre partiene. De har ikke mulighet til å matche Arbeiderpartiets roser og Høyres bollebonanza.

Les også: Rita har ansvar for krisen i eldreomsorgen

5. Vær ordfører

Ordførerne er landets mest populære politikere, til og med mer populære enn partiledere og statsråder. Skal man bli valgt er det viktig å ha tillit. Derfor prøver partiene å bygge opp sine ordførere. Det er ofte vanskeligere å slå gjennom som helt ny kandidat. Populære ordførere er gjerne vanskelig å slå. De fleste ordførerskiftene skjer når partiene bytter mannskap. Der har Arbeiderpartiet unektelig et forsprang i Trondheim. Det endelige svaret får vi 14. september, men først skal vi gjennom en lang og spennende valgkamp.

Med fare for å helle malurt i begeret. Det er lett å peke på hva som skal til for å vinne valg, men å følge disse rådene er lettere sagt enn gjort.

Les også: Hvilket parti er du mest enig i i Trondheim?