For åttende året på rad prydes Tyholttårnet i Trondheim med rosa lys.

Slik skal det være gjennom hele oktober.

Som alltid, skjer dette i forbindelse med Kreftforeningen og Brystkreftforeningen sin rosa sløyfe-kampanje.

- Vi gjør det for å synliggjøre budskapet klart og for at mange skal se det. Det er nok blitt en tradisjon for mange at Tyholttårnet skal være rosa i oktober, sier kommunikasjonsrådgiver Linda Skjærvik i Kreftforeningen Midt-Norge.

- Hvis det ikke hadde vært rosa, så ville nok folk reagert.

Setter farge på byen

Med store og små grep verden rundt, ønsker kampanjen å øke bevisstheten rundt brystkreft og gi støtte til de rammede.

- Rosa er blitt et begrep for oktober og brystkreft, mener Skjærvik.

Først og fremst skjer dette ved at folk fester på seg de velkjente sløyfene, men det skjer også mye ellers i bybildet.

Det er flere år siden BH-utstillingen på Solsiden kjøpesenter startet for første gang. I år henger det cirka 1000 stykker.

Skjærvik forteller at næringslivet har hevet seg på kampanjen og laget interne konkurranser hvor målet er å spre budskapet best.

Verden rundt

Målet med aksjonen er å vise solidaritet med de som rammes, øke kunnskapen om brystkreft, selvundersøkelse og å gi støtte til brystkreftforskning og andre brystkreftprosjekter, opplyser Kreftforeningen.

Aksjonen er blitt arrangert siden 1999 og hvert år velges det ut et nytt tema.

I år rettes verdens øyne mot dem som lever med uhelbredelig brystkreft.

De tar utgangspunkt i at én av fire havner på feil side av statistikken, selv om stadig flere overlever brystkreft.

Tyholttårnet i Trondheim blir i oktober hvert år rosa. Foto: Marthe-Lise Lein