Fjoråret ga tidenes laveste ulykkestall i fylket. I år har utviklingen gått i stikk motsatt retning.

Både ulykkestall og antall drepte og skadde øker dramatisk. Også i Nord-Trøndelag viser tallene den samme utviklingen.

Hittil i år har seks trafikanter mistet livet på sørtrønderske veier mot en drept i samme tidsrom i fjor.

Ikke på tolv år har dødstallet i sørfylket vært så høyt i første halvår.

Det er registrert en økning i antall ulykker på 44 prosent, mens det er 67 prosent flere skadde sammenlignet med 2015.

Les også: - Vi har sett biler med vedkløyvere usikret i bagasjerommet

Dødsulykkene i 2016

17. januar: E 39, Buvika: Kvinne i 80-årene omkommer i frontkollisjon mellom to personbiler

25. januar: E39, Våvatnet: Mann i 30-årene blir drept i frontkollisjon mellom personbil og lastebil

7. februar: Fylkesvei 715, Rørvik i Rissa: Mann og kvinne i 50-årene omkommer i frontkollisjon mellom to personbiler.

16. februar: Fylkesvei 715, Haugsdalen i Rissa: 92 år gammel mann blir drept i møteulykke mellom to personbiler

16. mai: Fylkesvei 831, Byneset: Mannlig syklist i 70-årene omkommer i kollisjon med traktor.

LES OGSÅ: Trafikken i Norge tryggest i Europa

LES OGSÅ: Hver tredje ulykkesbilist tidligere domfelt

- Lover ikke godt for resten av året

- Disse tallene lover ikke godt for resten av året, sier senioringeniør Helga A. Stabursvik i Statens vegvesen, region Midt.

Han har sett nærmere på årets ulykkestall og er særlig opptatt av den betydelige økningen i antall ulykker først på året.

- Vanligvis er perioden januar – april månedene med færrest ulykker. Når tallene stiger så vidt kraftig i denne perioden, øker det sannsynligheten for at 2016 betyr et negativt trendskifte i ulykkesutviklingen. Rent statistisk er det flest ulykker i sommermånedene, påpeker Stabursvik.

De foreløpige tallene som angir ulykkesårsak, viser at 2016 ikke skille seg vesentlig ut fra de siste ti årene med unntak av ett punkt.

- Det er flere møteulykker i år enn tidligere år. Det kan selvsagt ha sammenheng med føreforhold, sier Stabursvik.

Les flere saker om temaet her.

Seks trafikksikkerhetsprosjekt i 2016

I Husebyvegen konstaterer prosjektleder Mari Olden fra Kommunalteknikk i Trondheim kommune at byggingen av 150 meter fortau er i rute.

Prosjektet er ett av totalt seks trafikksikkerhetsprosjekt i regi av Miljøpakken i 2016.

- Det har vært et sterkt ønske i flere år fra Kolstad skole om å bygge et fortau på denne strekningen. Selv om det går en gang – og sykkelvei forholdsvis parallelt med veien, er det mange elever som tar en snarvei og går langs veiskulderen eller i veibanen.

Akkurat på dette stedet gjør veien, som har en del lokaltrafikk, en ganske krapp sving. Det gjør dette til en uoversiktlig og farlig strekning, særlig vinters tid når det er snø og glatt, forklarer Olden.

Mens fortauet, hvor det også skal bygges en meterhøy mur på innsiden, skal stå ferdig til skolestart, blir opprustningen av gang- og sykkelveien ferdig en gang i høst.

Prosjektet har en prislapp på 3,0 millioner kroner.

Ingen endring i kjøremønsteret

Utrykningspolitiet i Midt-Norge kan ikke se noen bestemt enkeltårsak til økningen i antall ulykker i 2016.

- Vi har ingen observasjoner eller analyser som tilsier at det har vært noen endring av kjøremønsteret i år sammenlignet med tidligere år. Målinger utført av Statens vegvesen viser at fartsnivået snarere går ned enn opp.

Vi har tatt flere sjåfører med rus både i fjor og i år, men vi mener dette skyldes bedre metoder for å avsløre ruskjøring og ikke at flere kjører i ruspåvirket tilstand, sier distriktsleder Per Einar Hollum i UP.

De fleste trafikklykker skyldes førerfeil. – Hvilke valg vi gjør i trafikken blir påvirket av våre holdninger, enten det er hastighet, bruk av bilbelte eller det å snakke i mobiltelefon mens vi kjører. Dagens trafikkbilde er komplisert og krever all vår konsentrasjon.

En konsentrert bilfører har også større muligheter til å unngå ulykker dersom man møter trafikanter som ikke er like konsentrert og gjør feil. Da har den konsentrerte bilføreren en større mulighet til å handle og dermed unngå ulykken enn en uoppmerksom bilfører, påpeker Hollum.

- Ulykkestallene en tankevekker

- Ulykkestallene for første halvår er en tankevekker. Det viser hvor sårbare vi er, sier distriktsleder Knut Ove Børseth i Trygg Trafikk i Sør-Trøndelag.

- Utviklingen viser at selv om det i en årrekke har vært en positiv trend, nytter det ikke å lene seg tilbake og tro at trafikksikkerhetsjobben er gjort.

Samtidig er det viktig å ta vare på den positive opplevelsen i fjor i det videre trafikkarbeidet, sier Børseth.

- Frykter du at dette betyr at den positive trenden med nedgang i ulykkestallet år for år er snudd?

- I utgangspunktet er det snakk om små ulykkestall, så en viss økning gir store utsalg på statistikken. Etter mitt syn er det foreløpig for tidlig å si noe om ulykkesutviklingen i første halvår innvarsler et trendbrudd etter sju år med betydelig ulykkesnedgang, sier Børseth.