- Jeg føler meg stadig mer urolig for den utviklingen som tegner seg av fremtiden for flytilbudet og utviklingen ved denne viktige flyplassen.

Det sier lederen av samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Karin B. Bjørkhaug (KrF) til Adresseavisen.

LES PÅ PLUSS: - Frykter nedlegging av flyplassen på Røros

Medlemmene av samferdselskomiteen besøkte flyplassen i forbindelse med fylkestinget på Røros onsdag og torsdag. Der fikk de en grundig orientering av reiselivsdirektør Linda Merethe Ramberg og lufthavnsjef Stig Moen.

Reiselivets behov ikke med

Ramberg sa blant annet at man ser det som helt urimelig, at hensynet til reiselivets behov og utvikling ikke er tatt med som en del av anbudskriteriene.

- Det satses for tiden nærmere 400 millioner kroner i utbyggingsprosjekter knyttet opp mot reiselivet i Rørosregionen. En vesentlig større forutsigbarhet og langsiktighet i et så avgjørende ledd som flyforbindelsen ville ha gitt langt bedre odds for slike satsinger, og ikke minst for å lykkes i det langsiktige arbeidet det er å utvikle reiselivet i regionen, sa Ramberg.

LES PÅ PLUSS: Dagstenger Røros lufthavn

Dagstenges og nedgraderes

Lufthavnsjef Stig Moen orienterte om at Røros lufthavn fra 22. juni blir dagstengt, og om beslutningen om å nedgradere flyplassen fra en såkalt kontrollert lufthavn med egne flygeledere, til fjernstyrt flygeledelse og lokal AFIS-status.

Enkelt forklart innebærer endringen at pilotene får lokal trafikkinformasjon fra tårnet istedenfor at en flygeleder lokalt har ansvaret for hvordan innflygningen skal foregå.

- Utrolig viktig

- Orienteringen vi fikk bekreftet hvor utrolig viktig det er å kommunisere flyplassens store betydning. Ikke bare for regionens befolkning og næringsliv, men i kanskje enda sterkere grad for Røros' posisjon som verdensarvsted og som et regionalt og nasjonalt fyrtårn for reiselivet, sier Bjørkhaug.

Hun mener at en ensidig vektlegging av økonomisk lønnsom drift fremstår som problematisk i et distriktspolitisk perspektiv.

- Kunne ha trykket på mer

- Både fylkesordfører Tore O. Sandvik og fylkestinget har aktivt frontet behovet for å opprettholde standarden på dagens flytilbud som et minimum også i neste anbudsperiode. Men jeg ser nå, at vi fra fylkeskommunens side kunne ha trykket enda mer på overfor de sentrale myndighetene, sier hun.

Bjørkhaug merket seg nemlig lufthavnsjef Stig Moen bemerkning, om at politikerne i andre fylkeskommuner i Sør-Norge ofte har vært tettere på sentrale myndigheter enn sine sørtrønderske kolleger, i saker hvor de lokale lufthavnene har stått på agendaen.

- Flere turer holder ikke

–Departementet argumenter med at flytilbudet på Røros ikke vil bli dårligere, men snarere bedre, hvis dagens fly med minimum 30 passasjerseter erstattes med 19-seters fly med flere daglige rotasjoner. Men det holder ikke å bare fordele et fastsatt minimum for årlig setekapasitet på flere avganger med små fly, sier Karin B. Bjørkhaug.

Frykter passasjersvikt

Hun viser til at plassforholdene i et 19-seters fly setter klare begrensninger på hva passasjerene kan få med seg av bagasje før 19 seter plutselig ikke betyr plass til 19 passasjerer. Samtidig frykter hun for at små fly vil bety dårligere regularitet, med passasjersvikt som resultat.

Tett på: Reiselivsdirektør Linda Merethe Ramberg og lufthavnsjef Stig Moen (stående) ga medlemmene av fylkeskommunens samferdselskomité en inngående orientering om lufthavna og dens betydning. Foto: GEIR TØNSET