Det bygges voldsomt på Ranheim for tida, men et prosjekt skiller seg likevel ut. Ved utløpet av Vikelva, der elva slynger seg, har en litt annerledes skulptur begynt å ta form.

– Vi har fundert en del for å få det tilnærmet likt som plantegningen. Jeg storkoser meg, jeg kommer aldri til å gjøre noe lignende igjen, sier forskalingsbas Kjell Moen i Skanska.

De siste ukene har han og et par andre støpt bunnplata av det som skal bli en gigantisk handlevogn i Ranheimsfjæra. I løpet av de neste dagene skal omrisset av handlevogna støpes.

Både konkret og abstrakt

Skulpturen inngår i kunstprosjektet «Fra drikkevann til matfat» som er planlagt langs Vikelva, fra Jonsvannet til utløpet i Strindfjorden. Det planlagte boligfeltet er det første området i prosjektet. Trondheim kommune samarbeider med utbyggerne Skanska og Byggteknikk om utsmykningen som ligger tvers over elva for det nye boligfeltet.

I forbindelse med utsmykningen ble det holdt en konkurranse som kunstnerne Jan Christian og Marius Dahl vant. Deres bidrag er en flat handlevognstruktur på 15 ganger 14 meter. Ovenfra ser den ut som en handlevogn, men fra andre vinkler framstår den abstrakt og geometrisk.

Annerledes enn firkanter

Jan Christensen, som har base i Berlin og Oslo, tok turen til Trondheim tirsdag for å sjekke ståa.

– Jeg synes det har blitt veldig bra. Det er flott at Skanska har satt sine beste menn på saken, sier han.

– Som har masse erfaring med å støpe handlevogner fra før, sier formann Svend Nørstrud i Skanska med en god latter.

Han synes det er spennende å fullføre kunstverket.

– Det er noe annet enn å holde på med firkanter, og funker som avlastning fra det hverdagslige arbeidet. Det er bedre å gå ute i regnet enn å være inne i gipsstøvet, forklarer han.

Så langt har en rekke tolv meter lange rør med betong inni blitt slått ned i bakken for å sikre at skulpturen står støtt. Deretter har bunnen blitt støpt, neste skritt er å støpe omrisset av handlevogna. Den virkelige utfordringen blir å støpe mønsteret inni. Men forskalingsbas Kjell Moen gruer seg ikke.

– Vi gjør nesten aldri sånt arbeid lenger, det meste er forhåndsprodusert i dag, forteller han.

Formet som byplanen

Hulrommene i skulpturen skal til slutt fylles med marmorgrus, og antageligvis blir det også to plattinger av tre, der plastelementene på ordinære handlevogner befinner seg.

Prislappen er rundt to millioner kroner, og går arbeidet like fort som til nå er handlevogna ferdig i oktober/november.

Handlevogna har den formelle tittelen «Uventet overdimensjonert ordinært objekt», forkortet UOOO. Strukturen gjenspeiler Johan Caspar de Cicignons opprinnelige byplan for Midtbyen, og kunstnerne har forsøkt å lage en skulptur som forholder seg til Vikelvas historie. Før var elva livsnerven i samfunnet, i dag er det forflyttet til supermarkedet.

Konstruksjonen skal man kunne gå og sitte på, og kan dessuten brukes som fiskeplass.

Kunstner Jan Christensen (t.v.) er imponert over arbeidet Skanska og forskalingsbas Kjell Moen gjør i forbindelsen av gjennomføringen av kunstprosjektet med det formelle navnet «Uventet overdimensjonert ordinært objekt».
Disse bildene viser hvordan handlevogna vil se ut i det ferdigutbygde området ved utløpet av Vikelva.