- 14 kilo er cirka to fulle bærekurver. Det hørtes mye ut, men når jeg ser mengden blir jeg overrasket. Jeg har i meg mer godteri i løpet av et år enn det her, sier Maria Moldver (16) mellom fargesprakende hyller på Nidars fabrikkutsalg i Trondheim.

- Men det var verre før. Nå prøver vi å begrense oss. Det er ikke bare å hive innpå med godteri. Men når jeg ser hvor mye 14 kilo er, da får jeg ikke så dårlig samvittighet. Det er da ikke så mye, flirer venninnen Silje Denstadli (16).

Sjokolade mest populært

Advarsler om at godteri inneholder helsefarlige e-stoffer og fargestoff fra blant annet knuste insekter skremmer ikke norske søtmonser, og heller ikke 16-åringene fra Trondheim.

- I fjor spiste nordmenn godteri for ni milliarder kroner. Sjokolade er definitivt det mest populære godteriet i Norge, med en omsetning på fem milliarder kroner, sier kommunikasjonsdirektør Robert Rønning i Nidar AS.

Storselgerne hos Nidar er Stratos, Smash, Laban seigmenn, Doc og Nidarfavoritter. Hos Freia går det mest av Mellkesjokolade, Kvikk Lunsj, Firkløver og Twist.

Søtsug før middag

Sjokolade- og sukkervareindustrien i Norge produserer over 37 000 tonn godteri i året. Det totale norske forbruket er på omtrent 67 000 tonn, eller cirka 14 kilo per person. Delt på 52 uker blir det over en kvart kilo i uka, altså mer enn en stor plate sjokolade.

- Det er ikke lenger godteri bare på lørdager. Uken går mer i ett. Det er nok mange som er så sultne før middag at de kaster i seg en sjokolade på vei hjem fra jobb. Spis gjerne en rute mørk sjokolade hver dag, det er bare sunt, men man må klare å stoppe før hele sjokoladeplaten er slukt, sier klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius.

Dette bruker vi pengene på:

Sjokolade: 5 milliarder

Sukkervarer (seigmenn og lignende) 1,2 milliarder

Pastiller 1,1 milliarder

Smågodt 991 millioner

Tyggis 830 millioner

Sesongmarsipan (påske, jul) over 200 millioner

Hvordan ser ditt helgegodt ut? Send bilde via Instagram merket #adressa.