Et nytt trafikkmønster og stadig nye prosjekter er i ferd med å endre Midtbyen. Det bør bli til det bedre.

I helgen ble Torvet stengt for all trafikk og vil heretter bli forbeholdt gående og syklende. Det er et stort fremskritt. Samtidig ble det nye trafikknutepunktet i Prinsens gate tatt i bruk. Dette blir landets mest trafikkerte gatestykke, men vi forventer at avviklingen av busstrafikken herfra skjer på en smidig måte uten store køer.

De store omkalfatringene Midtbyen nå går gjennom, er alle ledd i gjennomføringen av Miljøpakken. Hensikten med den er som kjent å redusere bruken av privatbil, øke kollektivtrafikken, og redusere utslippet av klimagasser i Trondheim.

De som synes de har måttet betale en ekstra høy pris, er de mange næringsdrivende som holder til i områdene der det har pågått graving. Det er krevende å holde omsetningen oppe når adkomsten til butikken er preget av sperringer og grøftehull. Hensynet til forutsigbarhet for særlig denne gruppen, gjør at politikerne ikke bør drøye for lenge med å avklare også videre prosjekter i Midtbyen.

Ett av målene for Miljøpakken er å redusere antall privatbiler i bygatene. Det vil man blant annet oppnå ved å fjerne parkeringsplasser på gatenivå og erstatte dem med underjordisk parkering. Byplanleggerne ønsker en snarlig politisk avklaring av om det er aktuelt å anlegge et p-anlegg under Torvet. Det vil i tilfelle bety at sokkelen med byens grunnlegger Olav Tryggvason må ned i anleggsperioden.

Det er mulig å komme i gang med dette arbeidet fra 2015, mens et fremtidig p-anlegg under Olav Tryggvasons gate er mer i det blå. Sammen med det beste av de endringene som er foreslått for byens hjerte, vil Torvet få et vennligere og mer bilfritt preg enn det har i dag.

Så får vi tåle at idrettskongen trolig må ned for å gi plass til bilene under jorden. Det er et av byens mest sentrale minnesmerker som da blir borte fra bybildet et par års tid. Det må være en selvfølge at han får komme tilbake til sin faste plass igjen.

Vi må regne med enda mer graving i sentrum fremover. Men det får vi godta, hvis Midtbyen blir enda mer attraktiv for byens befolkning.