Tall fra undersøkelsen Norske spisefakta fra i fjor viser at folk fra trønderfylkene i gjennomsnitt spiser vafler nesten annenhver uke, altså hver 15. dag.

- Dette er klart mest i landet. Gjennomsnittlig spiser hver nordmann vafler hver tredje uke, sier Gunnar Thoen, markedsanalytiker i Matprat, opplysningskontoret for egg og kjøtt til adressa.no.

Gått forbi Nord-Norge

Undersøkelsen går tilbake til 2001. Den gang spiste man vafler oftere enn i dag, og gjennomsnittstrønderen konsumerte gjennomsnittlig vafler hver 12. dag.

Vaffelkonsumet i Nord-Norge var imidlertid større enn i Trøndelag for ti år siden. Ifølge undersøkelsen spiste nordlendingene vafler hver 11. dag.

- Det spises sjeldnere vafler over hele landet nå enn for ti år siden, men nedgangen har vært mye større i Nord-Norge enn i Trøndelag, sier Thoen.

Statistikken viser også at personer over 60 år spiser vafler oftest, nærmere bestemt hver tiende dag. Personer i alderen 25 - 39 år spiser vafler gjennomsnittlig hver 20. dag, og er den aldersgruppen som spiser minst vafler.

Må øke kapasiteten

Thoen opplyser om at mange fremdeles lager vafler etter egen oppskrift hjemme. På grunn av at det brukes flere ingredienser i egenprodusert vaffelrøre, er det vanskelig å måle hvor stor andel egenproduksjonen utgjør av det totale konsumet av vafler.

Tall fra undersøkelsen viser imidlertid at salg av ferdigrøre har gått noe ned de siste årene, mens Nortura, som er den bedriften som leverer flest ferdigvafler, melder en kraftig oppgang i vaffelsalget.

– Forbruket av ferdigvafler er nesten femdoblet de siste ti årene. Nå leverer vi fire millioner plater årlig, og veksten fortsetter, sier Thomas Lagarhus, fabrikksjef på Nortura eggprodukter i en pressemelding.

Fabrikken leverer til kantiner rundt om i landet og til alle Esso-stasjoner. Nytt av året er at Norturas vafler også blir tilgjengelig hos Narvesen og 7-eleven.

Det betyr at Nortura må utvide kapasiteten ved fabrikken på Revetal for å levere nok.

– Vaffelpressa går døgnet rundt, kommenterer Lagarhus.

Salget av ferdigvafler har gått kraftig opp de siste årene. Det betyr at idrettslagene har fått konkurranse om vaffelsalget. Foto: Even Kvittem