Full fest: Prepple Houmb og resten av Racer var trekkplasteret da Byscenen feiret femårsjubileum lørdag kveld. Foto: OLE MARTIN WOLD

–Racer har to helter, og her er en sang av dem, sa Prepple Houmb.

Klokka var 00.30 natt til søndag, og Racer – som teller alle medlemmene i DumDum Boys – dro i gang sin tredje Knutsen og Ludvigsen-låt, «Dum og deilig».

Fra før hadde de åpnet med «Kan det være nødvendig å være så sint», og de hadde spilt «Hei, ny dag». De hadde hyllet Jokke & valentinerne med coverlåten «Gjeld», og Raga Rockers med en sløy versjon av «Ekspanderer eller dø».

De hadde til og med spilt coverlåter av Gasolin («Get on the Train») og Finn Kalvik («To tunger»).

Men det var da de spilte «Dum og deilig», og fortsatte med «Bønda fra nord» at stemningen nærmet seg kokepunktet på Byscenen, med rungende allsang og glisende publikummere.

Feiret femåringen

23. april var det fem år siden Byscenen åpnet i ny drakt etter en tre år lang om- og utbygging. Det ble feiret til gagns lørdag kveld med en helaftens minifestival på hele huset, og med musikk fra tre scener gjennom hele kvelden – og en imponerende artistliste.

Egil Olsen åpnet festen på Alma's tidlig på kvelden, og ble etterfulgt av The Fjords på hovedscenen. Konserten med The Fjords la ikke akkurat en demper på forventningene til albumet «Silhouettes» som utgis i juni.

–Det er stas å spille i bursdag. Selv om det bare er en femåring, sa Stein Torleif Bjella da han og bassist Eirik Øien spilte et halvtimes langt sett på hovedscenen.

Med kontrabass, kassegitar og hjemmelaget lapsteel spilte duoen sanger som «Melodisk sus» og «Romantikken gjer meg sjuk» foran et humrende interessert publikum.

Imponerende artistliste

Evolution and Vik spilte på Alma's samtidig som Marie Denise spilte i Annekset, det vil si i gangen utenfor hovedscenen. Marie Denises hese, kraftfulle stemme konkurrerte med baren om oppmerksomheten, og nådde dessverre ikke godt nok ut.

Det samme kan sies om Ine Hoem som spilte på Alma's litt senere. Den konserten var det bare de som hadde sikret seg bord foran scenen som fikk glede av. Med et større lydanlegg hadde lyden kanskje nådd oss som måtte stå bak også.

Et spennende nytt bekjentskap var gruppa The Max som består av tre rutinerte trønderske svensker: Petter Kraft (gitar), Oscar Grönberg (keyboard) og Tomas Järmyr (trommer). Gruppa spiller instrumental, rytmisk utfordrende proggete pop, med referanser som spenner fra Captain Beefheart via Daft Punk til Deerhoof, på en særdeles medrivende måte.

Også medrivende, men på en helt annen måte, var solokonserten med Kristoffer Lo i Annekset. Ved hjelp av flygelhorn, tuba og et arsenal av effekter skapte Lo ambiente, minimalistiske, men suggererende lydtepper foran et oppmerksomt publikum. Det ble en fin oppvarming til konserten mange hadde ventet på.

Tok i bruk hele huset

Racer er DumDum Boys ikke så hemmelige pseudonym. Gruppa oppsto i 1995 i forbindelse med en innspilling av Knutsen & Ludvigsens «Kan det være nødvendig å være så sint», som en kommentar til den rettslige feiden mellom Øystein Dolmen og Gustav Lorentzen. Størst suksess fikk de med fotballsangen «Bønda fra nord», som ble lansert foran VM i fotball i 1998. Lørdag var det herlig å ha dem tilbake.

Med unntak av da Trondheim Calling ble arrangert på huset, kan jeg ikke huske at Byscenen har fungert bedre som kulturhus. Artistene solte seg like mye i glansen av Byscenen som omvendt. Og publikum – som var en blanding av musikkinteresserte 20- til 50-åringer – tok i bruk hele huset hele kvelden.

La oss håpe det skjer oftere.