Det siste året har Trondheim parkering testet biler utstyrt med automatiske kontrollsystemer.

I en «skiboks» på kontrollkjøretøyet er det flere kamera som leser bilskilt automatisk, og sjekker disse opp mot datasystemene til Trondheim parkering. Dermed går det lynraskt å kontrollere om bileierne har betalt parkeringen med mobiltelefonen, selv om de mangler billett i frontruta.

15 ganger raskere

Bilen bruker tre minutter på å kontrollere 236 kjøretøy. Parkeringsbetjentene brukte 45 minutter på å taste inn like mange nummerskilt manuelt på sine nettbrett, da de brukte dette under kontrollene.

Måtte øke prisen

Da Trondheim parkering kjørte rundt inne på sykehusområdet, for å undersøke hvor godt testbilene kunne lese skilt, oppdaget de noe annet interessant. Kjøp av parkeringstid med kort varighet med mobil app gikk i taket idet bilen rullet inn på området. Det samme skjedde ved andre bedrifter i byen, der det var mye ansattparkering med krav om betaling.

- Vi så at mange betalte med telefonen for bare fem eller ti minutter, og da vi hadde passert med vår kontroll var det mange som stoppet betalingen, eller lot den gå ut, forteller Steinar Myhr, drift- og kontrollsjef i Trondheim parkering.

Erfaringen de gjorde førte til at det fra 1. februar ble satt en minstepris på ti kroner for å starte parkeringen via app, mot én krone tidligere.

Effektiv løsning

- Ny teknologi gjør at det blir mye letter å oppdage hvem som har betalt og ikke betalt. Når vi kan kjøre så ofte som vi ønsker med våre nye kontrollbiler, så blir det plagsomt å sitte og følge med når vi kommer forbi neste gang. Målet er ikke å skrive ut bøter, men å få folk til å betale for perioden de står parkert, sier Stein Løberg, daglig leder i Trondheim parkering.

Ingen særregler

Ved sykehuset avviser de at det er et problem at ansatte overvåker parkeringskontrollene.

- St. Olavs Hospital har parkeringsplasser for ansatte. Utover det er det offentlig parkering i gatene. Sykehuset har ingen spesielle retningslinjer for ansattes parkering på de offentlige plassene, sier kommunikasjonsdirektør Marit Kvikne.

Er det greit for St. Olavs Hospital, hvis det er slik at ansatte bruker arbeidstida på kontoret  til å følge med på parkeringsplassene, om det er p-kontroll eller ikke?

- Dette er ingen aktuell problemstilling. Det aller viktigste for oss er den innsatsen som ansatte gjør for at pasientene får god behandling, sier Kvikne.

Lengst frem i landet

Testingen av helautomatisk kontrollutstyr pågår for fullt, og Trondheim parkering er den aktøren i Norge som har kommet lengst i innføringen av dette. For å gjøre kontrollsystemet helautomatisk må de gamle billettautomatene bort. Allerede bruker over 90 000 kunder app for betaling av parkering i byen. På sikt er det mål om å tilby bilistene sanntidsinformasjon om hvor i byen det er ledig gateparkering.

- Erfaringer i Amsterdam som innførte lignende utstyr viste at antallet bøter gikk opp til å begynne med. Da bilistene erfarte oppdagelsesrisikoen, førte det etter hvert til at flere betalte for parkeringen, og parkeringsinntektene økte, sier Steinar Myhr, drift- og kontrollsjef i Trondheim parkering.

Automater skal bort

Til høsten starter arbeidet med å bygge om enkelte av automatene for gateparkering, og om få år blir det helt slutt på parkeringsbilletter i Trondheim. Alt skal registreres elektronisk, enten med betaling via mobiltelefon, eller på automat der du taster inn bilnummer og ønsket parkeringstid.

Da vil alle kontrollene bli gjennomført med skiltlesingsutstyr, enten på spesialbilene eller på håndholdte terminaler som parkeringsbetjentene går rundt med.

Steinar Myhr er drift- og kontrollsjef i Trondheim parkering. Foto: TERJE SVAAN
Denne har over 90 000 brukere i Trondheim. Foto: terje svaan
Gateparkeringen ved sykehuset blir mye brukt, både av pårørende og ansatte. Foto: Terje Svaan
Stein Løberg er daglig leder i Trondheim parkering Foto: terje svaan