– «Håkki» takker for seg og har stengt butikken på Bakklandet, sier Mats Stenslet, designer og gründer av klesbutikken og designerprosjektet.

Han har vært daglig leder for butikken på Bakklandet i Trondheim i ti år.

– Det betyr ikke at merket «Håkki» slutter å eksistere, men det betyr at vi ikke kommer til å ha butikken lenger, og vi vil heller fokusere på internettsalg, sier han.

Ingen dramatikk

Ifølge den daglige lederen er det ingen dramatikk ved at de valgte å stenge butikken. Butikken har blitt drevet på hobbybasis de ti siste årene, og de som har vært involvert i prosjektet er nå opptatt med andre ting. Stenslet synes det er vemodig å gi fra seg butikken der det hele startet.

– Den har jo vært åpen i ti år, så det er spesielt og ikke ha den noe mer. Men nå antar prosjektet nye former, sier han.

«Håkki» T-skjortene med sitater som «Jag var ung och behövde pengarna» og «Om vi nu inte får äta djur, varför är dom då gjorda av kött?» har solgt godt. I tillegg til T-skjortene selges det også capser og hårvoks ved utvalgte frisørsalonger i Skandinavia. Stenslet anslår at de har solgt rundt 6000 T-skjorter i Oslo, Bergen og Trondheim de siste ti årene. Selv om han ikke kan si det for sikkert, tror han det er én t-skjorte som har solgt mer enn noen andre.

– La meg gjette på at det kan være «Jag har kompisar i skogen», for den har vært en bestselger over lang tid. Det er til og med gitt en lue med det sitatet til svenskekongen, som har gått med, sier han og ler.

Genierklært

«Håkki» er et kunst- og designprosjekt som fokuserer på bevaring av kulturell og lokal identitet. Prosjektet består av utsalgssteder som selger T-skjorter som uttrykker identiteten til den lille svenske byen Ljungaverk. «Håkki» ble i 2006 genierklært og prydet forsiden av verdens største og mest prestisjetunge magasin for samtidskunst, «Contemporary».

- Vi er oppegående, og vi holder fremdeles på med selve prosjektet som handler om identitet og identitetsbegrepet ved å komme fra et lite sted, men fremdeles være stolt av det og se muligheter. Det lever fremdeles videre, selvfølgelig.

Til tross for at de nå vil fokusere på internettsalg, ser de nå på muligheten for å starte opp en selvbetjent T-skjortebutikk i trøndelagsdistriktet.

– Det er et konsept som vi utvikler, så jeg kan ikke utbrodere det mer en at det foreligger et ønske om det, sier han hemmelighetsfullt.

Mats Stenslet.