Trondheims-familien Angen har solgt 26 dameklesbutikker til det tyske Gerry Weber-konsernet for 136 millioner kroner.

- Det er litt vemodig og litt trist. Men det er artig også, at de som har jobbet hardt for det får litt igjen, sier Stine Angen, som er tredje generasjon i familiekonsernet.

Konfeksjonsbutikken T. Angen ble åpnet for over 60 år siden, i 1953, av Stines farfar, Trygve Angen. I dag er familiebedriften et stort kleskonsern, som frem til salget drev 55 butikker. Nå er ni Gerry Weber-butikker og 17 Chantal-butikker solgt til tyske Gerry Weber. Prisen er 136 millioner kroner, inkludert et tilleggsvederlag på maksimalt 20 millioner forutsatt at butikkene når visse salgs- og resultatmål i 2018, ifølge børsmeldingen fra Gerry Weber.

Fortsetter ledelsen

Angen-konsernet skal fortsatt stå for driften og utviklingen av Gerry Weber og Chantal i Norge. Det innebærer at de fortsatt tar seg av regnskap, lønn, personalansvar, markedsføring og nyetableringer i de to butikkjedene. Daglig leder og styreleder i Angen-selskapene, Tor Jarle Warø, forteller at det tyske konsernet i utgangspunktet ønsket å eie 50 prosent av butikkene.

- Gerry Weber ønsker å satse i Skandinavia. Angen har kjøpt inn klær fra Gerry Weber i 20 år. I dialogen fant de ut at de skulle overta 100 prosent, sier Warø.

Søsknene Harald og Kari Angen eier Angen-konsernet sammen med Karis ektemann Jon Smestad. Inntektene fra salget gir dem nå nye muligheter.

- Det gir oss mulighet til å investere og revitalisere butikker, sier Warø.

- Det gjør at vi kan ekspandere raskere, sier Angen.

Satser på City Lade

De viser blant annet til at konsernet denne uka åpnet fire nye butikker i utvidelsen av kjøpesenteret City Lade. Det er en Gerry Weber-butikk, og de tre butikkene Name it, Selected og Jack & Jones.

Angen-konsernet eier fortsatt 35 butikker her i landet. Det er 18 Name it barneklesbutikker, åtte Jack & Jones, fem Selected og tre Only, som alle er butikkonsepter fra danske Bestseller.

- Det er en partneravtale, hvor vi kjøper kolleksjoner, markedsføring og uttrykk fra Bestseller, mens butikkene finansieres av Angen, sier Warø.

Tilfeldig

Gerry Weber og Chantal er rettet mot voksne kvinner, mens butikkene Angen fortsatt eier har en yngre kundegruppe. Stine Angen avviser de ønsket å droppe de voksne kvinnene.

- Det er litt tilfeldig, at Gerry Weber kom inn og kjøpte. Vi har hatt god inntjening på Gerry Weber-butikkene og T. Angen, sier Angen.

Cornelias Hus i Oslo

Angen Group eier også Cornelias Hus som i tillegg til butikken i Jomfrugata, i starten av september åpnet en større butikk i det nyoppussede kjøpesenteret Paleet på Karl Johans gate i Oslo. Mens de andre butikkene er rene klesbutikker, beskrives Cornelias Hus som en livsstilsbutikk. I tillegg til dame- og barneklær, selger Cornelias Hus også interiør og litt mat.

- Vi har solgt for over én million i Oslo på en måned. Vi skal etablere flere Cornelias Hus i de største byene. Men det skal ikke være like butikker i de ulike byene. Når det gjelder interiør vil kundene ha noe unikt, sier Warø.