- Det er skummelt hvor enkelt det er å misbruke et telefonnummer. Tirsdag ble min datters telefonnummer kapret av Microsoft-svindlere. Etter det begynte folk å ringe tilbake, og hun har i tillegg mottatt et sted mellom 500 og 600 meldinger. Pågangen er så stor at hun ikke får brukt telefonen sin, sier Emilies far Tor Rune Skoglund.

En av de mange tekstmeldingene Emilie har fått i løpet av uken er slik:

«Hei! Trur nummeret ditt blir brukt til tlf. svindel, blei oppringt nettopp fra eit call center i India eller Pakistan, men ditt nr. kom opp på skjermen. Mvh Erlend».

Dette er en av rundt 600 meldinger som har tikket inn på Emilies telefon siden tirsdag. Foto: Kim Nygård

Fikk telefon fra politiet

Også mor og far har fått henvendelser. Blant annet fra Innlandet politikammer på Lillehammer. De hadde fått inn en melding fra en som var oppringt og ville sjekke om eieren av nummeret hadde noe med svindelforsøket å gjøre.

Svindlerne, som skal ha snakket engelsk, har antagelig brukt en programvare som gjør at de får endret telefonnummer underveis. Om de da ringer fra utlandet, endres nummeret som vises i displayet til mottaker fra utenlandsk til norsk. Det vanlige er at svindlerne utgir seg for å være fra Microsoft og hevder det er virus på din PC. De tilbyr seg å hjelpe, men overtar så kontrollen over maskinen og vil deretter ha løsepenger gjennom at du gir fra deg dine kredittkortopplysninger for å gi kontrollen tilbake til eier. De kan også be deg gi dem fjerntilgang (remote access) som uten at du vet det gir dem tilgang til hele din PC.

Les også:

Den kvinnelige svindleren fremstår både kyndig og ikke minst høflig.

Emilies far, Tor Rune Skoglund, synes det er rart at ikke telefonselskapene kan gjøre mer for å hindre svindlerne i å misbruke andres telefonnummer.

«Spoofing»

- Falske samtaler som dette kalles for «spoofing». Det går litt i bølger hvor mye våre kunder opplever dette, og det er helt tilfeldig hvem som rammes. Det har vært en del spoofing og også såkalte «ett-ring-samtaler» i vinter, og vi oppfordrer kunder som opplever dette å ta kontakt med oss. Det viktigste vi kan gjøre er å drive mest mulig folkeopplysning slik at flest mulig nordmenn er klar over problemet og færre blir svindlet, sier kommunikasjonsrådgiver Ellen C. Scheen i Telia Norge.

Kommunikasjons-rådgiver Ellen C. Scheen i Telia Norge.

Les også: Forfalskningen av numrene gjør det ekstra vanskelig og utfordrende

Hun sier at når en spoofet samtale kommer inn i mobilnettet fra utlandet kan ikke teleoperatørene registrere om det er en falsk eller en ekte samtale.

- Årsaken er at disse falske samtalene starter i utlandet, men endrer mobilnummer underveis ved hjelp av ulike programvarer. Du kan si at svindleren tar på seg en kamuflasje eller bytter navn, og numrene de velger å utgi seg for er helt tilfeldige. Når samtalen til slutt entrer vårt mobilnett, ser telefonnummeret allerede norsk og legitimt ut. Det er derfor vanskelig å forhindre spoofing, sier Scheen.

Les også: Alexander (13) og Elias (13) fikk «ukjente» regninger i posten

- Stadig frekkere

Hun påpeker at ingen norske mobilnumre kan bli stjålet på denne måten. Det er kun slik at noen andre utgir seg for å være deg. Det koster heller ingenting å besvare slike samtaler.

- Husk at Microsoft aldri kontakter kunder per telefon – det er det bare svindlere som gjør. De blir stadig mer kreative og frekke i sine fremstøt, så vær mistenksom og kritisk. Vi anbefaler alle kunder å være varsomme med hva slags sensitiv informasjon de gir fra seg. Profesjonelle selskap spør ikke proaktivt etter sensitiv informasjon. Med andre ord er ikke slike samtaler farlige før man begynner å gi fra seg personlig informasjon, sier Scheen.

Emilies far synes det er rart at ikke telefonoperatørene kan finne ut av dette og i større grad hindre det.

Kripos har uttalt at det er viktigere å drive forebyggende arbeid på dette. Å jage svindlerne gjennom å spore samtalene tilbake blir for komplisert.

Les også: I fjor sperret Telenors sikkerhetsmiljø mer enn to og en halv millioner verifiserte telefonsvindelanrop

- Flere blir kritiske

Kommunikasjonssjef Caroline Lunde i Telenor sier de får daglige henvendelser fra folk som er utsatt for svindelforsøk.

- Vi har et eget sikkerhetsmiljø som arbeider for å håndtere denne typen svindel, og vi ser at forsøkene går i bølger. Dette er programvare som gjør at du kan utgi deg for å ringe fra et nummer som ikke er ditt, og er dessverre lett tilgjengelig internasjonalt, og svindlere bruker det til å ringe ut anrop med en forfalsket ringeridentitet. Det er ikke snakk om at telefonen eller nummeret ditt har blitt hacket. Det er svært viktig å understreke, sier Lunde.

Kommunikasjons-sjef Caroline Lunde i Telenor.

Hun ser at mennesker fra alle samfunnslag kan falle for svindelen. Det handler mer om at svindlerne treffer på de til «rett» tid og omstendigheter som gjør at det svindleren sier høres logisk ut for den som svarer.

- Heldigvis er det flere og flere som blir kritiske til fremmede som kontakter de på telefonen, sier Lunde.

Dersom ditt nummer blir misbrukt, skal det være mulig å få et nytt telefonnummer på dagen.