- Vi har vært i kontakt med en professor som har forsket på hvor fort folk adopterer en livsstil. Det er visst slik at Stockholm ligger to år foran Oslo, og Oslo ligger to år foran Trondheim. Så det går litt tregt nå, men 2017 kommer til å bli magisk, sier daglig leder Ole Nilssen i Mat-Levert AS i Trondheim.

I Oslo har dagligvarehandel på nett blitt svært populært de siste to årene. I Trondheim ble dette først mulig i februar i år.

Fra fem til hundre leveringer

Mat-Levert AS holder til på Tiller, og leverer daglig handlekurver på dørene til sultne trondhjemmere.

- Starten har gått tregere enn forventet og leveringene varierer fra dag til dag. Den ene dagen har vi fem leveringer, den andre dagen hundre, sier Nilssen.

- Hvem er den typiske kunden deres?

- Den typiske kunden er «ikke-typisk». Vi trodde vi skulle få en del eldre kunder, som hadde utfordringer med å komme seg ut, barnefamilier med dårlig tid og de med høy inntekt som syntes tilbudet var «nice to have», men det viser seg at all slags folk vil handle matvarer på nett, sier han.

Lite overskudd

Det er heller ikke ett område i Trondheim som skiller seg ut, verken i den ene eller andre retningen. De leverer jevnt over hele byen, fra Malvik-grensa til Klett.

De er fortsatt i etableringsfasen og tjener så langt ikke stort på firmaet.

- Det trodde vi ikke at vi skulle heller. Vi må først bygge opp en portefølje og en stabil kundemasse. Vi må få litt mer erfaring rundt hvilke varegrupper som er interessante, om impulshandel eller planlagte middagshandlinger er mest populært. Da kan vi begynne å tjene noen kroner, sier Nilssen optimistisk.

Får mattips fra kunder

Fremover er tanken å lage en middagsplanlegger og komme med forslag til menyer. Foreløpig er det kundene som kommer med forslagene.

- Vi får råd og tips om systemet vi bruker på nett, og om mat og middager. Det setter vi veldig stor pris på, sier Nilssen.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.