Arbeidstilsynet gjør et godt og solid arbeid. Det er hovedinntrykket i evalueringen av etaten.

- Om lag 50 prosent av ressursene våre brukes på tilsyn rettet mot sosial dumping, skriver direktøren for Arbeidstilsynet. Illustrasjonsfoto fra en byggeplasskontroll. Foto: Odd E. Nerbø

Ti år er gått siden Arbeidstilsynet ble omorganisert og direktoratet ble flyttet fra Oslo til Trondheim. Erfaringen er at flyttingen var vellykket. Oppdraget var å bygge et helt nytt direktorat, med nye oppgaver. Det har vi gjort, og rekrutteringen av kompetente, høyt utdannede medarbeidere i Trondheim har vært uproblematisk.

«Arbeidstilsynet har mistet all kompetanse», skrev Adresseavisen på sin førsteside torsdag 12. november. Dette stemmer ikke. Nær halvparten av de ansatte i det gamle direktoratet i Oslo ble overført til Arbeidstilsynets regioner og det nye direktoratet i Trondheim for ti år siden. Arbeidstilsynet som etat ble heller ikke flyttet til Trondheim, det var kun en del av etaten som ble flyttet. Av 142 ansatte i direktoratet i Oslo fortsatte 61 av disse i Arbeidstilsynet etter flyttingen; 49 i stillinger ved regionkontorene og 12 ved det nye direktoratet i Trondheim. Deres kompetanse ble altså fortsatt i etaten – og den ble og blir benyttet til de oppgavene Arbeidstilsynet er satt til å løse. Medarbeiderne la ikke igjen kompetansen sin da de flyttet til nye lokaler. Én arbeidsoppgave ble skilt ut og flyttet til NAV. Noen ansatte fulgte også med disse oppgavene. Noen pensjonerte seg. Det nye direktoratet skulle løse andre oppgaver. Blant annet ble det opprettet en egen analyseavdeling. Og med nye oppgaver var det behov for ny kompetanse. Det har vi også fått, gjennom rekruttering av meget kompetente medarbeidere her i byen og omegn.

Alle departementer evaluerer sine underliggende etater med noen års mellomrom. Hensikten med evalueringen av Arbeidstilsynet var å undersøke om intensjonen med omorganiseringen i 2006 var oppnådd. En av hovedkonklusjonene i evalueringen er at «Overordnet har organisasjonsstrukturen som ble innført i 2006, fungert tilfredsstillende, men det har tatt tid å komme fram til tydelige roller og ansvars- og myndighetsforhold. Det gjelder særlig forholdet mellom direktorats- og regionnivå, der direktoratet først de senere årene har utviklet tilstrekkelig styrende og koordinerende kraft overfor svært selvstendige regionkontorer».

Bildet Adresseavisen tegner av Arbeidstilsynet kjenner jeg meg derfor ikke igjen i. Det gjenspeiler heller ikke totalinntrykket som kommer fram i Agenda Kaupangs rapport. Agenda Kaupang har levert en grundig og god evaluering som viser at Arbeidstilsynet gjør et godt og solid arbeid. Rapporten viser også at vi gjennom omorganiseringen har ivaretatt alle de føringene som ble gitt oss. Det tar tid å bygge en ny organisasjon. Rapporten peker på flere viktige funn og områder for videre utvikling. Mange av anbefalingene i rapporten jobber vi allerede med i et eget kvalitetsprosjekt.

Etter at EØS-avtalen åpnet for arbeidsinnvandring fra det tidligere Øst-Europa høsten 2004, har Arbeidstilsynet i Norge hatt sosial dumping høyt på dagsorden. I Norden har vi vært ledende kompetansemessig på dette området. Sosial dumping og arbeidslivskriminalitet har også stått stadig høyere på den politiske dagsorden. Som arbeidstilsyn har vi fått – og tatt – en stor rolle for å bekjempe denne useriøsiteten i arbeidslivet. Derfor gjør vi stadig flere og mer omfattende tilsyn med sosial dumping. Og derfor jobber vi kontinuerlig med å styrke etatens kompetanse i kampen mot arbeidslivskriminalitet. Vi erfarer at denne problemstillingen er så omfattende og kompleks for norsk arbeidsliv, at stadig flere av inspektørene våre nå jobber med tematikken. Vi har snudd oss raskt og økt ressursbruken. Om lag 50 prosent av ressursene våre brukes på denne utfordringen og på samarbeid med andre etater.

Likevel er utfordringene så store at det er krevende å etterkomme forventningene til både eksterne og engasjerte medarbeidere i egen etat. At våre egne medarbeidere i evaluering har gitt uttrykk for at etaten trenger mer kompetanse handler derfor mer om våre egne høye ambisjoner enn at vi har lav kompetanse. Arbeidstilsynet har gått i bresjen for å få til et operativt samarbeid mellom Skatt, Politiet, NAV og Arbeidstilsynet. Vi opplever at vår kompetanse er ønsket og etterspurt.

I Agenda Kaupangs rapport kommer det fram at ansatte opplever at erfaringsutvekslingen på tvers av regionene og mellom regionene og direktoratet kan bli bedre. Dette er det viktig for oss å ta tak i. I en landsdekkende etat som er spredt på mer enn 24 kontorer over hele landet, er det både tidkrevende og kostbart å møtes fysisk. De ansatte har gitt uttrykk for at de ønsker flere muligheter for erfaringsutveksling. Det vil vi legge til rette for. Vi har gode tradisjoner for samarbeid både internt og eksternt, og har mange dyktige fagpersoner som hver dag går på jobb for et godt arbeidsliv i Norge. Jeg er overbevist om at den takhøyden vi har for at ulike stemmer skal bli hørt, bidrar til å skape en dynamikk som er nødvendig for å utføre samfunnsoppdraget vårt best mulig.

Vi hadde over 100 søkere til hver stilling da vi etablerte det nye direktoratet. I kunnskapsbyen Trondheim har det vært enkelt å rekruttere meget dyktige medarbeidere.