Nå ber AtB-eier Sør-Trøndelag fylkeskommune om statlig kompensasjon. Hvis ikke, trues det med både rutekutt og høyere priser eller i beste fall skrinlegging av nye nødvendige tiltak for kollektivtrafikken i Trondheim.

Det var i forbindelse med forliket om årets budsjett, det ble bestemt å utligne forskjellen i avgifter på de to gasstypene. Hensikten var å sikre at naturgass ikke skulle ha et fortrinn foran biogass på grunn av lavere pris.

Løsningen ble ikke å redusere veibruksavgift på biogass, men øke denne avgiften på naturgass. Følgelig må busselskapene som i dag kjører på naturgass, betale mer enn før. For AtB utgjør altså forskjellen over 43 millioner på årsbasis.

Det er et mål at bussene i Trondheim skal over på biogass. Det er de klargjort for. Når de fortsatt bruker naturgass, er forklaringen at det foreløpig ikke er lokal produksjon av biogass. Første byggetrinn på et biogassanlegg på Skogn skal etter planen stå ferdig høsten 2016. Leveranser derfra kan da begynne.

Enige om målet

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) sier det ikke er uenighet om målsettingen om bruk av biogass.

– Vi må gjøre det vi kan for å stimulere til bruk av klimanøytralt drivstoff. Men regjeringen kunne gjort noe mer. Den hadde ikke avgift som eneste virkemiddel. Den kan kompensere for merkostnadene. Det er ikke uvanlig.

Sandvik viser til en enstemmig samferdselskomité på Stortinget som har bedt regjeringen om å sørge for at kollektivtrafikken i 2025 som hovedregel benytter null- eller lavutslippsteknologi eller klimanøytralt drivstoff. Komiteen forutsetter at dette gjøres på en slik måte at det ikke fører til redusert kollektivtilbud.

Nå kan altså biogassregningen gi både rutekutt og høyere priser, og dermed et dårligere kollektivtilbud, om staten velger å ikke kompensere for merkostnaden.

Tilbake til diesel?

– Vi kan stå overfor en situasjon der det blir mest lønnsomt å kjøre på diesel, advarer fylkesordføreren.

Flere andre busselskaper kjører på naturgass og får den samme kostnadsøkningen som følge av budsjettforliket i Stortinget.

– Det er et offentlig ansvar å dra i gang et marked for biogass. Det finnes ikke i dag. Et etablert marked kan gi billigere gass, sier Sandvik som ser for seg en innblanding med 51 prosent biogass i naturgass som er minimum i EUs fornybardirektiv. Men målet er at bussene skal kjøre med 100 prosent biogass.

AtBs 208 gassbusser i daglig drift bruker i år drøyt 7,2 millioner standard kubikkmeter naturgass som tilsvarer omtrent det samme antall liter diesel.

Ber staten ta regningen: Ekstrakostnadene ved overgang til biogass på bussene må staten ta, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik. Foto: jens petter søraa