– Planen for åpningskonserten er et bestillingsverk av komponisten Ståle Kleiberg, som heter "Mass for modern man". Det er et verk bestilt fra München, men skal urfremføres i Nidarosdomen under Olavsfestdagene neste år, sier direktør for Olavsfestdagene, Petter Myhr.

Han forteller også at tema for neste års festival vil være tid. I år var temaet folk, og den ferske festivaldirektøren er godt fornøyd med Olavsfestdagene 2014.

– Jeg har fått så utrolig mange fine tilbakemeldinger, og flere har sagt at årets program henger godt sammen. Jeg er så glad for at folk har oppfattet det på den måten, for vi ønsket å formidle et helhetlig program. Vi ville skape vakre, sanne og hellige øyeblikk, uavhengig om det er inne i Nidarosdomen eller i Sparebank 1-teltet på Torvet, sier Myhr.

– Stor spennvidde

Direktøren er også fornøyd med aktualiteten i årets program. Han trekker frem vestkantmøtet som en arena for debatt og samtaler folk i Trondheim begynner å få et forhold til. Han får imidlertid problemer med å svare på spørsmålet om å trekke frem ett høydepunkt, og mener det er umulig.

– H-mollmessen dirigert av René Jacobs var en oppvisning i verdensklasse. Det samme var også konserten i Vår Frue kirke med Purcell Choir. Og så syns jeg det er utrolig kult at vi har så stor spennvidde i det kunstneriske. Det er viktig å få frem at konserten med Motorpsycho er like høyverdig kultur som H-mollmessen, understreker Myhr.

Gått med overskudd

Det har gått bra med Olavsfestdagene i år. Festivalen har gått med større overskudd enn i fjor, og forhåndssalget av billetter var godt. Men også de merket terrortrusselen mot Norge som kom to dager før åpningen.

–Det var en rar stemning i byen den helgen. Vi solgte mye færre billetter dagene etter terrortrusselen kom. I tillegg hadde det historiske markedet inne i Borggården 9000 besøkende den lørdagen, noe som er unormalt lite, tatt i betraktning av at de i dagene uka etter hadde mellom 12 og 13 000 besøkende, sier Myhr.

- Skjermer i Domen

Etter hvert som dagene gikk ble folk mindre bekymret, og salget tok seg opp på normalt nivå igjen. Olavsfestdagene har solgt 34 000 billetter i år, men Myhr påpeker at de også har hatt mange gratisarrangementer som har trukket folk. Selv om direktøren er fornøyd med årets festival, er det flere områder der han vil satse mer neste år.

– Jeg vil videreutvikle alt det vi har gjort bra i år. Det hadde vært gøy med skjermer i Nidarosdomen, slik at de som sitter nord og sør i Domen også får en flott konsertopplevelse, sier Myhr

– Det er klart det er en utfordring at vi har festival midt i juli og fellesferie, men jeg tror at ved å ha et knallgodt og aktuelt program over tid, blir landets mediekanaler nødt til å legge merke til oss, avslutter Myhr.