Sushi Bar-restaurantene økte omsetningen med nesten 3,7 millioner kroner i fjor, slik at den endte på 24,5 millioner kroner.

Driftssjef Martin Michaelsen Stokkan i Sushi Bar mener det er flere grunner til økningen.

- Vi har flinke kokker som kommer med nye ting, og er store på Facebook, nettbutikk og utkjøring. Vi åpnet på Heimdal i fjor, og er veldig fornøyd med den, sier Stokkan.

Nettbutikk

Avdelingen på Heimdal åpnet på slutten av fjoråret, og er først og fremst en take away-avdeling. Omsetningsøkningen kommer nettopp fra take away, som Sushi Bar startet med i 2012.

- Utkjøring og nettbutikken har tatt av. Da vi startet hadde vi 120 utkjøringer i måneden. I juni i år hadde vi 470 utkjøringer, sier Stokkan.

Han anslår at take away utgjør halvparten av omsetningen i selskapet Cutty Sark, som er de tre Sushi Bar-restaurantene i Munkegata, Innherredsveien og på Heimdal.

– Kanskje noen bukker under

Sushi Bar i Munkegata i Ravnkloa åpnet i 1998, og er den eldste sushirestauranten i Trondheim.

- Det var ganske stille og rolig i starten. Da gikk vi med underskudd, så jeg er glad vi holdt ut. Det var først i 2005, da Kyoto kom, at det skjedde noe. Det tok ikke av før i 2008, og i 2010 var det kø, sier Stokkan.

Siden Sushi Bar åpnet den første restauranten, har det i det siste kommet en rekke nye sushi-konkurrenter.

- Det er plass til oss i alle fall, for vi har økning i omsetningen også i 2014. Men det begynner å bli mange, og kanskje noen bukker under. Men i Oslo er det flere en 100 sushiplasser, sier Stokkan.

Han forteller at de skal åpne flere restauranter, men vil ikke si hvor.

Frykter ikke konkurranse

Bryggen Asian Cooking økte også omsetningen i fjor, til 15 millioner kroner, tre millioner mer enn i 2012. Daglig leder og eier, Trond Kolstad, anslår at take away utgjør kun ti prosent av omsetningen. Økt besøk i restauranten ved Gamle Bybro sørger for omsetningsøkningen.

- Flere og flere spiser sushi. 2013 var er godt år økonomisk for folk flest, som brukte mer penger ute og på restaurant, sier Kolstad.

Han tror flere sushirestauranter og økt salg i dagligvarebutikker gjør markedet større, og frykter ikke konkurransen.

- Dagligvare er et annet segment, men det synliggjør sushi og gjør at det er på middagsbordet én til to ganger i uka for noen. Men når folk er ute på restaurant er det annen setting. Begge segmentene gjør sushien mer tilgjengelig og mer hverdagslig, og det styrker begge, sier Kolstad.

Han driver også et selskap som selger sushi til Rema 1000.

– Ulike smaker

Selv om sushi er dyrere enn mange andre matretter, tror ikke Kolstad det skremmer kundene.

- Kundene ser at det er håndverk med mye jobb rundt det hele, ned til de små bitene. Jeg tror alle restaurantene i Trondheim har forskjellig smaker, og kundene går dit de liker sushitypen de får servert. Det er ikke snakk om å gå et annet sted fordi det er billig, sier Kolstad.

Salgssvikt

Blant annet oppussing ga to av de største sushirestaurantene salgssvikt i fjor.

–Kos hadde stengt kjøkken i tre måneder i fjor på grunn av ombygging og oppussing. Det var også generelt litt roligere i fjor, sier daglig leder og eier Remy Nordvik i Kos Bar og Lounge.

Restauranten i Carl Johans gate omsatte for 8,3 millioner kroner i fjor, nesten to millioner mindre enn i 2012. Nordvik driver også Sabrura Sushi i underetasjen på Byhaven kjøpesenter. Spisestedet åpnet i 2012, og doblet omsetningen i fjor til 6,3 millioner.

Begge restaurantene Nordvik driver har buffé både til lunsj og middag.

–Vi mikser med grill og har ikke bare tradisjonell sushi. Det gjør det enklere for folk å samles her, fordi vi har noe annet å tilby dem som er skeptiske til sushi, sier Nordvik.

- Kostbart konsept

Men han er ikke sikker på alle sushispisestedene i byen vil overleve.

–Det er med sushi som med pizza; det er alltid plass til en ny bra sushirestaurant. Det har med beliggenhet å gjøre hvem som overlever. Så må man skille seg litt ut og få volum på det. Det er et kostbart konsept, hvor høye lønnskostnader krever stor omsetning, sier Nordvik.

Han han skal utvide og åpne en Sabrura-restaurant på kjøpesenteret City Lade. Til påske neste år er planen å åpne nok en Sabrura Sushi på Solsiden.

- Færre kunder i Midtbyen

Også Kyoto i Jomfrugata hadde en salgssvikt på nesten to millioner i fjor, sammenlignet med 2012. Daglig leder og medeier Daniel Johannes Kurttio sier det er flere årsaker til nedgangen.

–Det var færre kunder, fordi det er færre mennesker i Midtbyen. Vi var stengt en måned i fjor, mens vi bygde om kjøkkenet og sushibaren. Samtidig var eierne borte fra bedriften, men nå er vi tilbake og jobber på gulvet, sier Kurttio.

Han viser også til at fjorårets underskudd er snudd til overskudd for Kyoto i år.

Dobling på tre år

I fjor kjøpte nordmenn sushi for 720 millioner kroner, en økning på 100 millioner fra 2012, ifølge Norges sjømatråd. Markedet er nesten doblet fra 2010.

To tredeler av salget i fjor var på restauranter og sushibarer, og én tredel i butikker og kiosker.