Det familieeide selskapet, som siden 1938 har solgt biler på verkstedet på Selsbakk, er «Årets Handelsbedrift» for 2013. Utmerkelsen ble delt ut av administrerende direktør Berit Rian i Næringsforeningen, og Terje Strickert Samdal hos Danske Bank, under frokostmøtet «Muligheter og utfordringer i varehandelen» på Britannia Hotel onsdag morgen.

Prisen deles ut årlig til en handelsbedrift i Trondheim som har hatt god økonomisk utvikling og vist evne til innovasjon og markedstilpasning det siste året. Tidligere vinnere har blant annet vært Falkanger, Retro og Reitangruppen. Sistnevnte vant i fjor.

– Det er første gangen at et bilfirma vinner en sånn pris, forteller Berit Rian til adressa.no om prisen som har blitt delt ut siden 2006.

I juryens begrunnelse heter det blant annet at Prøven Bil «har vist evne til innovasjon gjennom løpende markedstilpasning, i tillegg til sitt fokus på kundetilfredshet og gode serviceholdninger.» Omsetningen til bilselskapet kom i fjor på 350 millioner kroner, til tross for at selskapet ble rammet av en brann på verkstedet deres i Bjørndalen i fjor sommer. Fjoråret var en liten nedgang fra 2012, da omsetningen var 365 millioner kroner.

Foredrag om kundeopplevelser

Prøven Bil var naturlig nok stolte over prisen, og mener oppskriften på en god kunderelasjon er enkel.

– Det er ikke vanskeligere enn det å behandle kunden slik som du ønsker å bli behandlet selv, forteller styreleder Knut Fordal i Prøven Bil til adressa.no.

Han var også foredragsholder på frokostmøtet med foredraget «Hvordan skape gode kundeopplevelser». Det var like etter at administrerende direktør i Falkanger Sko, Thor Arne Falkanger, hadde snakket til forsamlingen om de store utfordringene varehandelen står ovenfor i dag med at stadig flere handler på nettet. Det tvinger handelsnæringen til å tenke nytt for å holde kundene i butikken.

Tilgjengelighet er viktig

Fordal, som har vært i Prøven Bil siden 1974, delte flere erfaringer med forsamlingen om hvordan man kan gi gode kundeopplevelser. Til adressa.no sier han det handler mye om å gi det lille ekstra.

– Vi prøver alltid å gi kunden en litt bedre opplevelse enn forventet, for eksempel ved at bestillingstiden på reparasjon av bil blir litt kortere. Også gjelder det alltid å vise at kunden er velkommen hos oss, forteller Fordal.

– Dessuten må vi alltid være tilgjengelige, for folk kan jo bruke bilen gjennom hele døgnet. Vi har kundeservice 24 timer i døgnet, daglig leder i Prøven Bil, Lars Hoff.

Gir til Kirkens Bymisjon

Premien er en sjekk på 25 000 kroner som skal gis til et veldedig formål. Prøven Bil velger å gi pengegaven til Kirkens Bymisjon

– De tar vare på folk ikke er så heldige som det vi er. Vi har alt vi trenger, og vil derfor gi det videre til de som ikke har det like godt, sier Fardal.

Han fyller snart 72 år og kan i november feire førtiårsjubileum i bilselskapet, men han har ingen planer om å gå inn i pensjonisttilværelsen riktig enda.

– Jeg holder på så lenge jeg synes det er moro, og denne prisen gir meg blod på tann til å holde på lengre, forteller vinneren.