- Her passer det ikke med boliger, mener «gutta på gølvet».

Nyhavna: Et dødt område med små, spredte virksomheter som lett kan fordrives til fordel for en ny, urban bydel? Eller et levende industriområde?

Spansk stål og tyrkisk salt

Gnistene spruter fra sveisemaskinene i Nyhavna Mekaniske. Armeringsstålet buldrer når det treffer betonggulvet inne i hallen til Norsk Stål, noen hundre meter bortenfor. Salt fra Tyrkia står lagret langsmed kaia. 2000 tonn stål fra Spania ankom i forrige uke. «Rikfolkan» sine flotte båter heises opp og repareres. Lukten fra Kjeldsberg kaffebrenneri brer om seg.

LO og lokale tillitsvalgte mener kampen står om arbeidsplassene til 1800 mennesker fordelt på 150 selskaper. Tallene har de fra en undersøkelse fra 2008. Eiendomsinvestorer og politikere mener de overdriver. Uansett: Noe står på spill på Nyhavna. Før jul behandles kommunedelplanen for området. Mye tyder på at det er første spikeren i kista for Nyhavna-folket. Men «gutta på gølvet» mener kampen langt ifra er tapt.

Les mer: Ønsker store friområder på Nyhavna

Les mer: - Nyhavna bør bli et sted for bilfolket

David mot Goliat?

– Vi som begynner å bli gamle, er blitt jaget en del ganger nå, sier tillitsvalgt Odd Ivar Tosbakken i Nyhavna Mekaniske.

I sin tid arbeidet han på Trondheim Mekaniske verksted. Så ble Solsiden og Nedre Elvehavn utviklet, og arbeidsplassen flyttet til Brattøra. Derfra bar det videre til Nyhavna da Nordre avlastningsvei ble anlagt. Tre lærlinger og 18 ansatte håper å bevare det de i dag mener er en attraktiv arbeidsplass. I bakgrunnen ruver blokkene med dyre leiligheter i Dyre Halses gate.

Også 22 ansatte i Norsk Stål, som har vært i området siden 70-tallet, mener det er av avgjørende betydning at de kan bli:

– Det virker som om industri er fyfy, nå, det skal bare være frisører og 7-Eleven. Eiendomsinvestorene tenker bare kortsiktig profitt. De driter i hvordan det blir seende ut her, sier tillitsvalgt Roar Moe i Norsk Stål.

Nærhet til kai

«Det er av stor betydning at eiendomsbransjens lobbyvirksomhet ikke vinner frem,» heter det i LOs høringsuttalelse til kommunens delplan. Her gjengis også kommentarer fra arbeidsfolk på Nyhavna:

– Kommunen ser helst at alle med noe som ligner på kjeledress forsvinner fra området for godt.

– Vi syntes at det er litt skremmende å se hva kommunen tenker å bruke Nyhavna til.

Hvorfor vil de bli på Nyhavna? Norsk Stål, Kjeldsberg kaffebrenneri, Norcem og Norsk Gjenvinng er blant dem som oppgir: Gunstig leie, nærhet til kai, nærhet til overordnet veinett, nærhet til marked og kunder, lett å rekruttere medarbeidere og kort reisevei for ansatte.

– 15 bedrifter er helt avhengige av båt inn og ut. I et miljøperspektiv ønsker politikerne at man går fra vei- til sjøtransport. Det er enda en grunn til at dette er helt bak mål, sier LOs John-Peder Denstad.

Tapt kamp?

– Kjemper du en tapt kamp?

– Nei. Vi må øke folks kunnskap om hva Nyhavna er. Vi vil hente inn folk hit på «industrisafari», kjøre en kampanje. Nå er det mye nedsnakking av Nyhavna, men folk vet ikke hva de snakker om, sier Denstad.

– Er det mulig å kombinere dagens aktivitet og utbygging?

– Hvis du først begynner å tukle med området, så er løpet kjørt. Da taper industrien. Da kommer spørsmålene og støy, lukt og sikkerhet, og så er man i gang, sier Denstad.

– Nyhavna er 350 mål. A piece of cake. Det er ikke avgjørende for byen at dette bygges ut, og fjorden er allerede åpnet opp for folk andre steder. Dessuten: Jeg tar gjerne søndagsturen her slik havna er i dag, sier Denstad.

Les også: Klara (7) er et av få Midtby-barn (Pluss)

Les også: – Brattøra er en fiasko som bydel (Pluss)