Tirsdag ble resultatet fra årets PISA-undersøkelse offentliggjort.

– Selv om resultatene for norske elever er relativt stabile over tid, skulle vi gjerne sett at flere elever presterte bedre og lærte mer. Noe av det aller mest grunnleggende er at det faktisk er kvalifiserte lærere i alle klasserom, sier nestleder Steffen Handal i Utdanningsforbundet i en kommentar.

– Mer etter- og videreutdanning er et godt tiltak som vi stiller oss bak. Lærerne er motiverte for faglig utvikling, og klare for lærerløftet, uttaler Handal.

Handal sier regjeringen må huske på at dersom lærerne skal få utnyttet kompetansen sin på en god måte, må det også settes av tid til å ta den i bruk.

Hovedbildet i årets PISA-undersøkelse er at norske elever presterer på gjennomsnittet i OECD. Resultatene viser en liten tilbakegang for norske 15-åringer i matematikk sammenlignet med 2009.