26 prosent av Norges studenter føler seg ofte eller svært ensomme. Det viser Sentio-undersøkelsen som er utført for Universitas og Norsk studentorganisasjon (NSO), skriver Universitas.no.

Blant de kvinnelige studentene svarer 27 prosent at de ofte eller svært ofte føler seg ensomme, mens det blant de mannlige studentene gjelder 22 prosent. Andelen ensomme er størst i Oslo og Akershus med 27 prosent, mens det i Midt-Norge og på Sørlandet er 21 prosent.

- Godt nettverk beskytter mot depresjon

- For mange er starten av studietiden en intens sosial periode. Det kan bli en sårbar fase for dem som i mindre grad tar kontakt med andre, men er avhengige av at andre tar kontakt med dem, sier Lars Wichstrøm, professor i psykologi ved NTNU til Universitas.

Han sier at ensomhet kan føre til alvorlige konsekvenser.

- Det er en økt sannsynlighet for å tenke på og forsøke å ta livet sitt om man føler seg ensom. Et tett og godt nettverk beskytter mot både depresjon og selvmordstanker.

Andelen ensomme er høyere på universitetene enn på høyskolene, viser undersøkelsen.

- Vanskelig å oppdage

- På store studiesteder er det ikke så lett å oppdage dem som er ensomme. Det er vanskelig å vite om den som sitter bortenfor i en forelesning med 150 studenter har et stort sosialt nettverk utenfor skolen, sier Wichstrøm til avisa.

Norsk studentorganisajon (NSO) sier resultatene gir grunn til bekymring.

- Ensomhet gjør atunge mennesker som investerer både tid og arbeid i en utdannelse ikke får detutbyttet de fortjener. Det går utover livskvaliteten og studiekvaliteten, siervelferd- oglikestillingspolitisk ansvarlig Jonas Østvik, i NSO,

Mange var ensomme i Trondheim

På samme tid i fjor skrev adressa.no om studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) fra 2010, som viste at 18 prosent av Trondheims studenter svarte at de var ensomme. Byen kom dårligst ut i landet, til tross for at studentene var de mest tilfredse med sitt studiested.

SHoT-undersøkelsen viste også en tydelig sammenheng mellom fadderuke-deltakelse og generell trivsel senere i studieløpet.