Ny plan: Midtbyen trenger en ny gatebruksplan. Den gamle gir ikke svar på de utfordringene Midtbytrafikken har i dag, hevder Yngve Brox (H, til v.) og Halvor Bueng (Frp). Foto: Kjell A.Olsen

Gjeldende gatebruksplan ble vedtatt av bystyret i 2007. Senere er det skjedd mye som påvirker trafikken i Midtbyen, uten at dette er blitt skikkelig utredet, hevder bystyrerepresentantene Halvor Bueng (Frp) og Yngve Brox (H).

– Klattvedtak, er Brox' karakteristikk av det som er gjort de siste årene. Han sikter til både kollektivfeltene og de mange sykkelfeltene. Begge deler hemmer fremkommeligheten med bil og reduserer antall parkeringsplasser. Ifølge Trondheim Parkering er avgangen 295 plasser siden gatebruksplanen ble vedtatt, stikk i strid med målet om å opprettholde antallet uendret.

Kaotisk

– Situasjonen er blitt tilnærmet kaotisk, sier Bueng og peker på bussterminalen i Prinsenkrysset der kapasiteten er sprengt. Den tåler åpenbart ikke mer vekst før busstrafikken går i stå.

– Administrasjonen i kommunen mener løsningen er å stenge Prinsenkrysset helt for privatbiltrafikk. Det vil i hvert fall ikke gjøre det enklere å ta seg frem i Midtbyen i egen bil, hevder Brox.

Høyres kommunalråd sier flest mulig å må velge buss eller trikk når de har anledning til det. Men iblant er det påkrevet å kjøre bil, og Brox opplever at det er raskere å kjøre store omveier enn å velge den korteste ruta mellom hjem på Byåsen og arbeid i Rådhuset.

Utredning

– Selv de miljøbevisste må forstå at dette ikke er bra. Vi trenger nå en faglig og god utredning av gatestrukturen og trafikken i Midtbyen. Jeg mener det er unødvendig mye kaos i sentrum. Vi er nødt til å gjøre det mulig å kjøre bil i Midtbyen. Målet med utredningen skal være fremkommelighet. Er du ikke lokalkjent i Trondheim, kommer du ikke frem.

De to politikerne peker på sykkelfeltet og innsnevringen i Erling Skakkes gate ved Statens Hus som et uforståelig hinder i trafikken. De mener det brede fortauet også kunne gitt plass for sykkelfeltet, ikke legge det ut i kjørebanen.

– Vi kan ikke anlegge sykkelfelt for enhver pris, og de må i alle fall ikke legges slik at de ikke hindrer øvrig trafikk, sier Bueng.

Miljø og handel

Både Bueng og Brox sier dette i bunn og grunn er en miljøsak. Biler i kø forurenser mye. Det dreier seg også om vilkårene for midtbyhandelen. Mange tomme butikkvinduer vitner om Midtbyens synkende andel av handelen i Trondheim. Det fortoner seg langt enklere å velge et kjøpesenter utenfor sentrum.

Frp inviterer nå til en grunnleggende diskusjon om gatebruken i Midtbyen. Kommunalråd Elin Marie Andreassen fremmer i kommende formannskapsmøte forslag om revisjon av gjeldende gatebruksplan. Hun viser til utspill fra Næringsforeningen i Trondheimsregionen (NiT) som er svært kritiske til at det er fjernet mange parkeringsplasser etter at det i 2007 ble besluttet å holde antallet uendret.

Foreningens næringspolitiske leder Børge Beisvåg peker i et innlegg på behovet for en ny plan når kjøremønsteret østfra endrer seg som følge av Strindheimtunnelen, det skal bli miljøgate i Olav Tryggvasons gate, det er planer om superbuss eller bybane og det kommer et stort parkeringsanlegg under Torvet. Dette skaper utfordringer gjeldende gatebruksplan ikke er egnet til å løse, hevder Beisvåg med tilslutning fra Andreassen.

Hun sier uttalelsen fra kommunalråd Sissel Trønsdal (Ap) om at «NiT har kommet til den erkjennelse at det ikke er antall parkeringsplasser som er avgjørende», tyder på at bystyrets største parti ikke er flink nok til å lytte til lokalt næringsliv. NiTs næringspolitiske leder har avvist Trønsdals uttalelse som feil.

Midtbyen: Sentrum må bli enklere å trafikkere for privatbilister, krever politikere som vil ha en ny utredning om gatestruktur og biltrafikk. Foto: Kjell A.Olsen
På grensen: Bussene går tett i Prinsenkrysset hele dagen. Det er foreslått å stenge krysset for privatbiler. Foto: Kjell A.Olsen