Inne i Stortinget var stemningen avdempet, men det uvanlig store presseoppbudet i stortingsrestauranten vitnet om at noe var i gjære. Og like før klokken 13 kom mannen alle ventet på: KrF-leder Knut Arild Hareide. KrFs stortingsgruppe hadde bestemt seg for at de i likhet med Venstre ville avslutte budsjettforhandlingene med regjeringspartiene. Hareide pekte spesielt på Frp-leder og finansminister Siv Jensen, som må spille en nøkkelrolle i arbeidet videre dersom det skal bli enighet om budsjettet i Stortinget. Kort tid etter var det statsminister Erna Solbergs tur, og hun inviterte til nye budsjettforhandlinger.

– Jeg har fem dager på meg til å gi landet et budsjett. Jeg forsøker å finne løsninger, lovte statsminister Solberg.

Men etter et møte onsdag kveld var de heller ikke nærmere en løsning, ifølge KrF-leder Knut Arild Hareide.

Den gordiske knuten

Dersom Erna Solberg skal lykkes, må hun ifølge sentrale kilder først løse det som beskrives som en gordisk knute: Frps ultimatum om at det totalt sett ikke skal bli dyrere å kjøre bil – selv om drivstoffavgiftene økes noe.

Venstre og KrF har begge akseptert at det ikke blir en større økning i diesel og bensinavgiftene. Det de ikke har akseptert er at bilistene skal kompenseres for økningen. KrF-leder Hareide var tydelig på at det ikke skal bli mer gunstig enn før å være bilist enn før. Så da er spørsmålet: Vil Frp kunne akseptere at det likevel ikke blir lavere bompengsatser, pendlerfradrag eller lavere årsavgift? Dette vil være å åpne den såkalte bilpakken. Kilder i Frp sier at også dette er uaktuelt for dem - noe også landsstyret har sluttet seg til - senest tirsdag kveld.

- Vil la seg piske på plass

- Vi gir ikke etter for Venstre en gang til. Frp er ikke klar for å sluke flere kameler, det har vært nok av dem, sier en Frp-kilde.

Da Hareide meldte om at de trakk seg fra forhandlingene, ble det tatt med stor ro i Frp. Frp-kilder er tydelig på at de godt kan gå ut av regjering om de ikke får gjennomslag på dette. På den andre siden: De tror ikke de vil bli nødt til det. De har stor tiltro til at KrF vil la seg piske på plass med et kabinettspørsmål.

Krisesteming Stemningen var spent på Stortinget onsdag formiddag da KrF-leder Knut Arild Hareide fortalte at også KrF avsluttet forhandlingene med regjeringen. - Det hviler et stort ansvar på Siv Jensen. Dere kan selv tenke dere hvilket sirkus det hadde blitt om Bondevik 2-regjeringen hadde troppet opp med et ultimatum i en mindretallsregjering, sa Hareide.

På den andre siden av borgerlig side ser verden annerledes ut: Fylkesleder Per Pedersen i Nordland KrF er krystallklar på hva som skal til for at KrF skal bli enig med Høyre og Frp om neste års statsbudsjett:

- Fire partier må stille seg bak budsjettet. Vi må ivareta samarbeidsavtalen vi har blitt enige om, og KrF har de samme kravene til et godt miljøbudsjett som Venstre. Nå er det regjeringen som sitter med nøkkelen, og så langt har det sett ut som Frp ønsker seg ut av regjering. At en mindretallsregjering stiller et ultimatum til de to partiene som har gitt dem deres parlamentariske grunnlag er helt uhørt. Jeg har aldri hørt om noe lignende, verken i Norge eller andre plasser, sier Pedersen.

Fylkesleder i Troms KrF, Jon Christian Anker, understreker at hele landsstyret i KrF står bak partileder Knut Arild Hareides beslutning om å avslutte forhandlingene. Han advarer Frp mot å tro at KrF vil redde regjeringen i siste sekund.

- Så må helheten i budsjettet bli god nok. Slik bilpakken er nå, gir det totalt lettelser for bilistene, og det vil ikke KrF gå for. Det er klart at det er tungt for Frp å åpne bilpakken, men den politiske forskjellen mellom oss og dem er nå så stor at de må gå inn i dette smertefulle rommet. Dersom vi ikke blir enige om et budsjett, må heller ingen tro at KrF gir noen garantier om å likevel redde regjeringen.

Alvorlig bakteppe

Fylkesleder i Finnmark KrF, Svein Iversen, sier det er en fordel at alle fire partiene er enig om budsjettet – men det er ikke noe krav.

- Hvis vi skal komme til enighet er det en forutsetning at regjeringen går vekk fra sitt ultimatum om bilpakken.

KrF-topp i Trondheim, og stortingstopp fra Sør-Trøndelag, Geirmund Lykke mener det er klimaspørsmålene og det grønne skiftet som er aller viktigst å få på plass dersom KrF skal være med på å redde et statsbudsjett.

- Å friste KrF til et budsjettforlik gjennom å gi oss mer på våre tradisjonelle kjernesaker som familie- og flyktningpolitikk for eksempel, vil ikke være nok. Det alvorlige bakteppet i disse budsjettforhandlingene handler om at regjeringen ikke har levert på det vi mener er nødvendige tiltak for at Norge skal svare opp målsettingene i Paris-avtalen og de målene et enstemmig storting har lagt for å kutte klimautslippene med 40 prosent innen 2030. I forslaget til budsjett legger ikke regjeringen vekt på dette, og det er et alvorlig verdivalg for verdens fattige, sier Lykke.

Han mener ikke dette handler om 15 øre mer i bensinavgift, men hvordan verdens fattige vil oppleve en alvorlig klimaforandring.

Frps leder i Sør-Trøndelag, Elin Marie Andreassen, har tro på at de fire partiene kommer til enighet, men at det er uaktuelt for Frp å bli med på endringer i bilpakken.

- Jeg registrerer at Venstre og KrF er provosert over det de kaller et ultimatum på bilavgifter, da regner jeg med at de heller ikke stiller til nye drøftinger med sine ultimatum heller. For Frp er det helt uaktuelt å endre på dette. Både partiledelsen og landsstyret har slått fast at bilpakken må inneholde avgiftslettelser for å gå inn for økte bensin- og dieselavgifter. Jeg håper og tror at løsningene på dette ligger utenfor pakken, og at Venstre og KrF får gjennomslag på andre områder i budsjettet, sier Andreassen.

- Krigserklæring

Skulle alt gå galt med samtalene, har statsminister Erna Solberg alltids muligheten til å true til seg budsjettstøtte med et kabinettsspørsmål. Da handler det ikke bare om budsjett, men om regjeringen Solbergs videre eksistens. Sentrale folk i Venstre avviser overfor Adresseavisen på det mest kategoriske at Venstre på noe vis vil la seg presse til budsjettstøtte med et kabinettsspørsmål fra Erna Solberg mandag.

- Det vil være helt ødeleggende og en krigserklæring for det borgerlige samarbeidet. Det vil rett og slett være å legge hele prosjektet dødt. De som måtte tro at Venstre lar seg presse på plass med et kabinettsspørsmål etter de «forhandlingene» vi har vært gjennom, tar grundig feil – og innse det senest mandag, sier en kilde til Adresseavisen.

Men også i Venstre er det imidlertid en oppfatning av at KrF ikke vil være like kategoriske dersom det kommer et kabinettsspørsmål på bordet.

- Skulle det skje, tror jeg KrF vurderer dette annerledes enn oss, sier kilden.

Det er også dette flere Frp-kilder Adresseavisen har snakket med, tror: At KrF vil være villig til å redde regjeringen slik at Høyre og Frp fortsetter å styre landet.

KrF-lederen Knut Arild Hareide sier at et eventuelt kabinettspørsmål i så fall blir et «helt nytt spørsmål». Etter det Adresseavisen erfarer ble også tidligere statsminister Kjell Magne Bondevik konsultert tirsdag, og han skal ha gitt en analyse av hvilke valg og muligheter KrF nå står foran. KrF er imidlertid splittet i synet på hvorvidt partiet bør redde regjeringen Solberg ved et kabinettsspørsmål. Sentrum-venstre-fløyen i partiet er av oppfatningen at det vil være vanskelig å forsvare at partiet redder Frp i regjering, spesielt etter det ferske landstyrevedtaket om at partiet ønsker et regjeringssamarbeid kun med Høyre og Venstre. Andre er tydelige på at KrF bør lage orden av kaos, og at partiet kan få gjennom flere hjertesaker dersom de sørger for å holde Høyre og Frp i regjering.