–Miljøpakkens visjon er å bli Norges beste sykkelby.

For å doble sykkelandelen må mange gode krefter virke sammen. For å oppmuntre arbeidsplasser til å gjøre det lett for ansatte å velge sykkelen til jobb, har vi nylig lansert tiltaket «Sykkelvennlig arbeidsplass».

Målet er å få flere til å sykle til og fra arbeid og å bygge sykkelkompetanse på arbeidsplassene, forteller prosjektleder Lars Erik Sira i Miljøpakken.

Så langt har et 40-talls bedrifter sluttet seg til kampanjen.

En flokk med syklister svinger inn på parkeringstaket til Skatteetaten i Kongens gate i det kjølige morgenregnet. Etter at etaten åpnet for at inntil to timers fysisk aktivitet i uken kan inngå som en del av arbeidstiden, har antallet syklister økt jevnt og trutt.

Noen setter fra seg sykkelen i stativer på parkeringstaket, mens andre benytter garasjen. Totalt disponerer jobbsyklistene nærmere 65 plasser. På godværsdager er sykkelparkeringen stappfull.

I parkeringsgarasjen slår Olav Jostein Moen og Tone Vognild av en prat før de går videre til garderoben. Hun har syv og en halv kilometer sykkeltur bak seg til jobben, mens han har fem.

– Fem kilometer ikke veldig langt, men i dag blåste det så mye motvind at jeg rakk å bli svett, smiler Moen.

Helårssyklist Tone Vognild har brukt sykkel til jobben siden hun begynte i Skatteetaten for 25 år siden.

–Jeg har stor tro på at sykling gir bedre helse. Selv er jeg aldri syk, sier Vognild.

Bedre tilrettelegging

– Hvor flink er Skatteetaten til å legge forholdene til rette for jobbsykling?

– Det er blitt mye bedre de siste årene. Nå har vi egne plasser i garasjen og garderobe med dusj og låsbart skap. For 25 år siden måtte jeg sette fra meg sykkelen på fortauet, sier veteransyklisten.

– Den første tiden etter at vi flyttet til Kongens gate slapp vi ikke til i kjelleren. Den var forbeholdt biler, forteller Moen.

I dag kan bilparkeringer omgjøres til sykkelparkeringer etter hvert som behovet øker.

Må søke om p-plass for bil

Å bruke bil til jobben hos Skatteetaten er ingen selvfølge.

–Antall parkeringsplasser er begrenset og blir tildelt etter søknad. For å bli tildelt en parkeringsplass må man ha et spesielt behov som for eksempel kjøring av barn til barnehage og skole eller ha fysiske begrensninger. Tildelingen skjer for ett år av gangen, sier underdirektør personal Siri Forren.

– Å begrense bilkjøringen samtidig som man legger til rette for sykling, er en god kombinasjon. En bilparkeringsplass er ti ganger dyrere enn en sykkelparkeringsplass, sier Lars Erik Sira, som liker det han ser og hører av sykkeltiltak hos Skatteetaten.

– Tiltak som mange sykkelparkeringsplasser, gode garderobeforhold med dusj, mulighet for å la sykling til og fra jobb inngå som en del av arbeidstiden og egen firmasykkel inspirerer til sykling, kommenterer prosjektlederen.

Han påpeker også at økt sykling til jobben gir ansatte med bedre form og helse.

– Sprekere ansatte gir lavere sykefravær, høyere produktivitet, bedre arbeidsmiljø og mer tilfredse ansatte, sier Sira.

Stjerner for sykkelvennlighet

Miljøpakken har laget en egen kravliste med tildeling av en til tre stjerner etter hvor sykkelvennlig arbeidsplassen er. Alle bedrifter som oppfyller alle krav får egen statuett og retten til å bruke merket «Sykkelvennlig arbeidsplass». I høst skal Miljøpakken kåre Trondheims mest sykkelvennlige arbeidsplass.

–Det som står øverst på syklistenes ønsker til arbeidsplassen er tyverisikker sykkelparkering, gjerne innendørs, og mulighet for dusj og klesskift. Garderober med låsbare skap er også populært, forteller Sira.

Miljøpakken oppmuntrer arbeidsgivere i Trondheim til å legge til rette for å sykle til jobben. I Skatteetaten er jobbsykling eget frynsegode. Skatteetaten har sykkelparkering i kjelleren. Foto: Kristian Helgesen
Miljøpakken oppmuntrer arbeidsgivere i Trondheim til å legge til rette for å sykle til jobben. I Skatteetaten er jobbsykling eget frynsegode. Olav Jostein Moen (i gul jakke) Foto: Kristian Helgesen
Miljøpakken oppmuntrer arbeidsgivere i Trondheim til å legge til rette for å sykle til jobben. I Skatteetaten er jobbsykling eget frynsegode. Lars Erik Sira, prosjektleder i Sykkelvennlig arbeidsplass, med kampanjens T-skjorte. Foto: Kristian Helgesen
Foto: Kristian Helgesen