- Vi ønsker på sikt å dekke store deler av landet, sier daglig leder Karl Alveng Munthe-Kaas i Kolonial.no.

I dag selger nettbutikken dagligvarer i Oslo, Asker og Bærum. Kjøperne bestiller varene på nett og kan plukke opp dem på flere steder, eller de kan mot et gebyr få dem levert på døra hjemme. Munthe-Kaas vil ikke tidfeste når forbrukere andre steder i landet får kjøpe dagligvarer av dem på nett.

- Vi utvider leveringsområdet fortløpende, men det vil ta litt tid å nå alle kroker av landet. Det ligger som et mål på mellomlang sikt å nå store deler av landet, sier Munthe-Kaas.

Kolonial.no har eget sentrallager, hvor de plukker varene til kundene og de har et eget transportsystem.

- Vi mottar varer fra Rema Distribusjon, på samme måte som Rema-butikkene, sier Munthe-Kaas.

- Sparer penger

Han forteller at Kolonial.no står fritt til å ta inn varer fra andre enn Rema Distribusjon, og at de tar inn varer fra en del andre leverandører, blant andre Tine.

Ifølge Munthe-Kaas er prisene til Kolonial.no midt på treet.

- Vi har vanlige butikkpriser, litt over de billigste og et stykke under Meny. Vi ligger midt i feltet. Men våre kunder rapporterer at matbudsjettet går ned når de handler hos oss, fordi de planlegger bedre, kaster mindre, og handler ikke på impuls, sier Munthe-Kaas.

Han forteller at det vanlig å handle dagligvarer én gang i uka på nett.

Rimi-Hagen på nett

Tirsdag ble det kjent at milliardær Stein Erik Hagen, Rimi-Hagen, gjør comeback i dagligvaremarkedet med nettbutikk. Gjennom nyopprettede Rapide vil Hagen-eide Komplett, Sundt og Klaveness Marine satse på dagligvarer på nett. Det er ikke klart når nettbutikken åpner. Munthe-Kaas frykter ikke konkurransen.

- Jeg ser i det store og hele det som positivt at det blir mer netthandel. Da blir det én spiller til og det vil potensielt øke kjennskapen til netthandel av dagligvarer. Det er tidsbesparende og noe man sparer penger på, sier Munthe-Kaas.

- Rema vil lære

Rema 1000 har ikke umiddelbare planer om å starte netthandel utover samarbeidet med Kolonial.no, forteller kommunikasjonssjef Marianne Moen i Rema 1000 til Adressa.no.

- Vi er samarbeidspartner med Kolonial.no. Rema 1000 er på vei inn i det markedet. Vi ser det er i vekst, uten at vi har konkrete planer for å start egen netthandel akkurat nå. Det er viktig for oss å ha en god samarbeidspartner, slik at vi lærer hvordan det fungerer, sier Moen.

Også i Rema 1000 tror de nettmarkedet for dagligvarer vil vokse.

- Det er ingen tvil om at folk vil ha tilgang på varer og tjenester på en enklere måte. Men vi tror fortsatt at folk ønsker en handleopplevelse, og for oss i Rema 1000 handler det mye om raske, effektive og smarte butikker. At flere og flere vil handle på nett for å spare tid i hverdagen, tror vi vil skje i enda større grad bare prisene blir lave nok, samt at avhenting eller levering er enkelt og smart, sier Moen.

- Følger konkurrentene

Landets største dagligvaregruppe, Norgesgruppen, som eier kjeder som Meny, Kiwi og Spar, opplyser til Dagens Næringsliv at de ikke har planer om å satse på netthandel nå. Coop sier at de følger med på hva matvarekonkurrentene foretar seg. Coop tilbyr i dag vel 1000 bygg- og faghandelsprodukter på nett.