Det låter muligens eksotisk og sært å kalle Mohammad Rasoulofs prisbelønte, lett tilgjengelige og allmenngyldige «Mannen mot strømmen» for en iransk western om fiskeoppdrett. Filmen er riktig nok mer enn det, men den er det også.

I fjor fikk filmen hovedprisen i det offisielle sideprogrammet i Cannes. Den engelske tittelen «A Man Of Integrity» er en god beskrivelse av en av de mest kresne og beste iranske filmskaperne under 50, sammen med Oscar-vinner Asghar Farhadi («Nader og Simin – Et Brudd»). Begge er for øvrig 1972-årgang.

Mens Farhadi har begynt å lage film i Europa og til uka åpner Cannes-festivalen med sin nye spanske film «Everybody Knows», har Rasoulof fortsatt med å lage film i Iran, til tross for at filmene hans stort sett har blitt forbudt for visning i hjemlandet.

I 2010 ble han arrestert og dømt til seks års fengsel for å filme uten tillatelse, men slapp ut etter å ha sonet i ett år. Før jul ble han fratatt passet og nektet muligheten til å delta på internasjonale festivaler. Det bakteppet gjør ikke akkurat «Mannen mot strømmen» mindre aktuell, for å si det sånn.

Utsøkt fotografert, med en fåmælt sta mann som hovedperson i en film som fanger typer og landskap med stor filmatisk følsomhet. Det er lett å få assosiasjoner til western-sjangeren i møte med den kresent gjennomførte filmen. Som i mange klassiske westernfilmer, men også i moderne avarter som nylig aktuelle tyske «Western» av Valeska Grisebach, spiller retten til vann en viktig rolle.

Som de iranske filmene til kollega Farhadi viser «Mannen mot strømmen» en imponerende evne til å lage iransk samtidsfilm hvor det er mulig å se inspirasjon både fra europeisk drama og amerikansk film.

Mens det fortsatt ikke er laget en norsk spillefilm eller tv-serie hvor fiskeoppdrett brukes som dramatisk element, møter vi her en omskolert akademiker i Nord-Irak som satser nesten alt han har og kan på fiskeoppdrett, av akvariefisk til og med. Spørsmålet er hvordan han skal sikre at tilgangen til vann ikke saboteres i et samfunn preget av korrupsjon.

«Mannen mot strømmen» er et klassisk drama om Den Lille Mann i møte med maktmisbruk og korrupsjon. Er det best å tilpasse seg systemet eller holde fast ved prinsippene? Mannen har dessuten kone og barn som også preges av den stadig mer tilspissede situasjonen. Kona er rektor ved den lokale jenteskolen.

Filmen starter langsomt og litt vagt, for gradvis å stramme grepet etter som vår mann opplever at hans integritet påfører hans oppdrettsprosjekt uante problemer. «Mannen mot Strømmen» er et skarpt, men lavmælt oppgjør med makt, korrupsjon og løgn. En filmatisk gjennomført moderne western som både funker som beskt samtidsdrama og en sterk fabel om utsatte små fisk i en stor dam.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også anmeldelsen av «Filmstjerner dør ikke i Liverpool»