–Vi kan lage fire slike satellitter før European Space Agency (ESA) rekker å bygge én, sier prosjektleder Frode Storesund i Kongsberg Seatex AS.

Lørdag var det fire år siden Satellitten AISSat-1 ble fraktet opp i rommet. Den går i bane rundt jorda, og overvåker skipstrafikken over hele verden, Forrige tirsdag ble tvillingsøsteren skutt opp, og neste år skal nummer tre være ferdig produsert.

Satellittenes ører og hjerne er utviklet og produsert i Trondheim.

–Vi har lenge forsøkt å selge inn vår teknologi for småsatellitter til ESA, og vi beviser med dette at vi ligger langt framme i løypa, sier Storesund.

Da AISSat-2 ble skutt opp på tirsdag, tok det 2,5 timer før man mottok de første dataene fra satellitten.

–Normalt sett kan det ta tre til seks måneder før en satellitt er klar til bruk, så det er ganske oppsiktsvekkende, sier Storesund.

Et ekstra øye

Satellitten skal bistå Kystverket og andre etater med overvåkningen av skipstrafikken. Den fanger opp skipenes identitet, posisjon, fart, retning og destinasjon. Den skal skaffe hurtigere hjelp til skip i havsnød, og hjelpe myndighetnen med å oppdage ulovlige fiske.

–Plutselig kunne myndighetene se hvor cruiseskipene befant seg og hvilke ruter lastebåtene gikk i Barentshavet. Radioteknologien vi har utviklet brukes i forbindelse med søk og redning til havs, til å gi oversikt i pirat-belastede områder, ved miljøkriminalitet og for å identifisere fartøy, sier administrerende direktør Gard Ueland i Kongsberg Seatex AS.

Under Tsunamien i Japan i 2011, ble kystovervåkningen i området slått ut. Da leverte den norske AISSat-1 data til japanske myndigheter.

–Da kunne de igjen få oversikt over hvilke skip som befant seg utenfor kysten, og hvor de var, sier Ueland.

–Norge en stormakt

Også økonomien knyttet til satellittene vekker oppsikt. Ved å laste opp ny programvare til satellitten for nye bruksområder, kan det spares hundre ganger kostnaden sammenlignet med å sende opp en ny.

Satellittene veier seks og et halvt kilo, og har etter den første oppskytingen for fire år siden blitt lagt merke til i hele verden.

–Norge ønsker å være ledende i sjøfartsovervåkning med AIS fra rommet, sier Ueland.

Han forteller at mange har prøvd å utvikle lignende radioteknologi tidligere, men ingen andre har lyktes like bra som Norge.

–Mange har prøvd. Vi har fått det til, sier han.

Teknologihovedstaden Trondheim

AISSat-2 ble skutt opp fra Kasakhstan forrige, som passasjer på en russisk Soyuz 2-rakett. Den forventes å gjøre like stor suksess som sin tvilling, og vil dekke hele jordkloden på 15 timer.

Norge har for øvrig sendt opp mange satellitter, men det er kun disse to som er produsert her til lands.

–Satellittene er eksempler på at Trondheim virkelig er en teknologihovedstad, og noe alle i byen kan være litt stolte av, sier Ueland.

Selskapet, som er en del av Kongsberg Maritime, utvikler, produserer og selger maritim elektronikk til verdensmarkedet. De er også en del av utviklingen av det europeiske satellittnavigasjonssystemet Galileo.

Gullbelagt: Med hvite hansker viser prosjektleder Frode Storesund frem typen trønderske komponenter som svever rundt i verdensrommet. Foto: Stian Moan Folde
I bane: AISSat-1 ble skutt opp for fire år siden på lørdag. Foto: ESA