Historiene om Harry Potter putrer av fantasi, drama og

fortellerglede. Film nummer fire nøyer seg ikke med å følge opp

forgjengerne; her suser det også av fornyelse i friske regigrep

som elegant unngår litterær «gjengivelse». Etter hvert fylles

imidlertid «Ildbegeret» opp med så mange inntrykk og utspill at

det til slutt renner over. En smule begrensing her - og

terning-toppen hadde vært sikret. Men «Harry Potter og

Ildbegeret» ligger likevel nær.

Innledningen gir et gufs av nærgående realisme og symbolikk og

varsler at dette ikke er spesielt beregnet på de yngste.

(Aldersgrensen på 11 år virker velvalgt.) Men ellers er det en

film med appell til noen hver, det mørke eventyret er en vital

spenningshistore, en virtuos medielek og dessuten en småskummel

thriller med aktuell situasjonsangst og forfølgelsesvanvidd

behendig balansert mot svært ungdommelig utforskning av

følelseslivet. Et verdensbilde med ulmende uro og usikkerhet

avspeiles i filmen uten at et slikt budskap understrekes på

anstrengt vis.

Tenåringstrioen i hovedrollene gjør i denne filmen sine første

erfaringer med forelskelse og sjalusi, noe som skaper både muntre

og bitre stemninger. Humoren er forløst med en underfundig vri

(som Miranda Richardsons skandalehungrige journalist) som

antagelig er det klareste bevis på at Harry Potter-regien nå for

første gang er på engelske hender. Mike Newell («Fire bryllup og

en begravelse») har absolutt ikke styrt mot komedien, men de små,

ironiske registreringer av pubertetssymptomer er absolutt positiv

- ikke minst som motvekt mot «tekniske effekter» som f.eks. all

verdens spektakulære fantasifostre.

Innledningen på et nytt studieår ved Galtvort høyere skole for

hekseri og trolldom er ganske illevarslende, når Harry Potter -

selv om han er for ung - må representere skolen i

trolldoms-worldcup. Den tredelte bataljen er et herlig apropos

til konkurranse-hysteri, det vrimler av filmreferanser,

scenografi/foto (Roger Pratt) imponerer, musikken (Patrick Doyle)

fungerer, kort sagt - det meste er mer enn bra. Det som drar

ned, er trangen til å imponere, som slår ut i overdrivelser, som

ikke kamufleres helt av de smidige overgangene. Avgjørende er det

nok at forfatter J.K. Rowling byr på romslige stoffmengder, men

det aller meste av filmen kan man glede seg over uten å kjenne

boken/bøkene.

Den sjarmerende trioen i hovedrollene (Daniel Radcliffe, Rupert

Grint, Emma Watson) blir bedre og bedre, men de har et stykke

igjen til nivået som bl.a. Maggie Smith, Ralph Fiennes, Michael

Gambon, Brendan Gleeson og Alan Rickman holder. Det er virkelig

snert i replikkene når de setter i gang!