- Det er mange likhetstrekk mellom godt, musikalsk samspill og det å drive et kulturhus. Enhver organisasjon kan lære noe av hvordan et orkester spiller sammen. Det gjelder å få det til å svinge, sier Jarle Førde.

Det er nesten så vi hører at han setter et utropstegn etter utsagnet, der han sitter på kafeen i Kimen kulturhus midt i Stjørdal sentrum og ser ut gjennom de gedigne glassveggene. Utenfor ser han et område som skal bli underjordisk parkeringshus med en stor park oppå.

–Vi skal sette opp en utescene foran huset, og i parken blir det plass til 6000 publikummere. Da kan vi arrangere konserter med store stjerner, sier trompetisten som ble kulturbyråkrat.

LES OGSÅ: Åpnet med fanfarer

Fra kafeen ser han også sitt nye hjem, en leilighet på taket av kjøpesenteret Torgkvartalet. Hvis noen trodde at den travle musikeren satset på en bijobb da han ble kultursjef i Stjørdal, tar de feil.

- Viktigst siden Nidarosdomen

Han har forlatt sin mangeårige bopel på Byåsen og overlatt sin plass i The Brazz Brothers til Kåre Nymark jr.. Nå handler livet om Kimen og kulturlivet i Stjørdal, i hvert fall i en åremålsperiode på seks år.

–Jeg visste at det ble gjort et svært godt arbeid under planleggingen av huset. Gjennom ti år har dyktige folk i Stjørdal tenkt alle de riktige tankene om hva slags funksjon dette huset skal ha. Jeg har spilt i nesten alle kulturhus i Norge, så jeg vet hva som fungerer. Og jeg forsto tidlig at Kimen ville fungere. Derfor søkte jeg.

Førde er så entusiastisk at han til og med har hevdet overfor Trønder-Avisa at Kimen kulturhus er det viktigste som har skjedd Trøndelag siden Nidarosdomen ble bygget. Det er ikke fordi han vil fylle huset med musikken som står ham nærmest, men fordi han mener huset vil få enorm betydning både for kulturen, byen og for utviklingen i regionen. Det er heller ikke hvert tiår noen i Trøndelag bruker 717 millioner, den samlede prislappen på prosjektet, på kultur.

LES OGSÅ: Stopper kulturlekkasjen

Et stort sprang

Kultursjefen har lagt bak seg en vellykket åpningshelg med 8000 besøkende i det staselige, nye huset midt i Stjørdal sentrum. Denne uka har han sett Nord-Trøndelag Teater spille «Folkehelsa» i husets største sal.

Lørdag inviterer han til kunstdag, blant annet med en stor utstilling av Anne-Karin Furunes og konsert med Maja S. K. Ratkje og Stian Westerhus. Søndag skal kirkerommet, som er en integrert del av bygningen, vigsles. Kirken i Stjørdal er den eneste i Norge som ligger i et kulturhus.

Kimen er annerledes på flere vis. Det er slett ikke vanlig at slike steder blir ledet av en aktiv trompetist som i år etter år har spilt verden rundt.

–Mange ble overrasket da du tok denne jobben?

–De var dristige som ansatte meg, og for min egen del var det et stort sprang. Men jeg fant ut at hvis jeg noen gang skulle ta en slik sjanse, måtte jeg gjøre det nå. Dessuten sa annonsen at det var snakk om den mest spennende kulturjobben i Midt-Norge.

Jarle Førde vokste opp med sterk New Orleans-påvirkning i Langevåg på øya Sula utenfor Ålesund sammen med tvillingbror Helge og lillebror Jan Magne. Brødrene begynte tidlig å spille i korps og i Ytre Suløens Jass Ensemble.

LES OGSÅ: Variert høstprogram

24-timersjobb i 33 år

Tidlig på 80-tallet etablerte de The Brazz Brothers sammen med to andre brødre fra samme sted, Runar og Stein Erik Tafjord. Bandet har hatt en sammenhengende, eventyrlig karriere i godt over 30 år. De har spilt over det meste av verden og samarbeidet med musikere fra mange kulturer.

- Det pleier ikke å være populært hos resten av medlemmene at en sentral mann forlater et band som har suksess?

- I dette tilfellet er det ingen sure miner. The Brazz Brothers fortsetter som før med en god erstatter i Kåre. Da jeg fant ut at jeg ville ta denne sjansen og gjøre noe annet, hadde det sammenheng med at jeg begynte å bli lei og sliten. Det var jeg som sto for booking og administrasjon i The Brazz Brothers. I 33 år hadde jeg en 24-timersjobb. Jeg måtte være helt dedikert hele tiden. Ellers er det umulig å lykkes på et slikt internasjonalt marked. Kroppen begynte å gi signaler om at det var på tide å gjøre noe annet. Men jeg er så glad i å spille at jeg kommer til å fortsette med det til jeg går i grava.

LES OGSÅ: Varsler kamp om Spellemann

Spilte lur i rådhuset

Førde har trompeten liggende på kontoret og tar den gjerne fram. For å røske opp i det kommunale byråkratiet, har han gått i korridorene på rådhuset i Stjørdal og spilte på lur. De ansatte likte det godt, påstår han.

- Jeg vil gjerne drive dette huset som et orkester. Du kan si at de ansatte på biblioteket er strykerne, kinopersonalet er trommeslagerne og så videre. Hver gruppe har sine oppgaver, men de må spille samme melodi, i samme rytme og samme tempo.

Førde nevner musikalske stikkord som dynamikk, balanse, akkompagnement, improvisasjon og solistoppgaver og mener hans mange år som utøver er en verdifull erfaring å ha med seg inn i byråkratjobben.

- Det aller viktigste er nok å lytte. Hvis man skal få det til å svinge, må man lytte seg inn på de andre musikerne. I Brazz Brothers har vi spilt med mange musikere omkring i verden – og de aller beste utmerker seg nettopp ved at de er flinke til å lytte. Under en konsert vi holdt i Oslo, satt Nelson Mandela på scenen. Han pleide å si «listen first, then talk». Jeg mener dette gjelder i mange ulike sammenhenger og at organisasjoner og bedrifter har mye å lære av å tenke slik musikere gjør.

Kulturlekkasjen stopper

- Hva skjer hvis musikerne ikke er enige om tempo og melodi?

- Kultursjefen må bestemme hvilken låt vi skal spille og skape enighet om hvilken retning vi skal gå i. En leder skal vise lederskap.

Som kultursjef har Jarle Førde atskillig med å styre med enn kulturhuset. I startfasen har det likevel vært Kimen som har tatt det meste av oppmerksomheten.

- Når vi kommer i siget for alvor, skal jeg ta meg mer av idretten og resten av fritidstilbudet i kommunen, som jeg også har ansvaret for. Dessuten er aktiviteten i denne bygningen svært bred. Vi er et allbrukshus like mye som et kulturhus, med kirke, bibliotek, kino, konsertsaler, øvingslokaler, dansesaler, fritidsklubb og andre funksjoner. Huset er allerede fullt av aktiviteter, og det er ikke dyrt å leie seg inn. Kulturlekkasjen til Trondheim er allerede i ferd med å stoppe, sier Jarle Førde når vi etter en omvisning omkring i bygningen blir med ham inn på kontoret.

Der ligger trompeten klar til bruk. Når kirken vigsles søndag, tar han dem fram.