Hver dag sendes i snitt 80-100 pakker med sportsutstyr ut fra selskapets lager i Fossegrenda.

Av en omsetning på snaut 35 millioner i fjor, kom rundt to tredeler fra nettsalg, anslår Pedersen. I fjor kjøpte Pedersen og de øvrige eierne i selskapet Spex Holding ut gründeren Andreas Nilsen, og samtidig ble hovedkontoret flyttet fra Levanger til Trondheim.

Siden Boardshop.no verken er med i en kjede eller samarbeider om innkjøp med andre butikker, er de en av få gjenværende aktører i sportsbransjen i Trøndelag som står på helt egne ben.

De selger hovedsakelig klær og utstyr til brettsport og annen actionsport, blant annet terrengsykling og BMX-sykling. Det siste nisjen de har gått inn i er sparkesykler. I tillegg til nettbutikken har de tre ordinære butikker i Trondheim.

- Det er ikke til å stikke under en stol at det er tøft å skape videre vekst, sier Pedersen.

- For det første har vi stor konkurranse i lokalmarkedet gjennom XXL og G-Max. I tillegg blir netthandelen mer og mer internasjonal, sier han.

Satser i nisjene

I fjor gikk selskapet med overskudd, men året før endte med et underskudd før skatt på 2,6 millioner kroner. I år blir det igjen tøft å unngå røde tall, ifølge Pedersen, som sier at de må jobbe hardt i den viktige perioden frem mot jul.

- De store kjedene er enormt dyktige, men det er mange kategorier hvor de ikke satser like hardt, for eksempel BMX. Vi må satse innen de nisjene vi er i, henge med i tiden, og finne ut hva kundegruppene vil ha, sier Pedersen, og trekker frem Retro-butikkene som noen som lykkes utenfor kjedene.

- De har funnet sin plass, og vet hva kundene vil ha, sier han.

Kjedene har 91 prosent

Ifølge interesseorganisasjonen Sportsbransjen omsatte norske sportsbutikker i fjor for 12,1 milliarder kroner til sammen, hvor de store kjedene sto for 91 prosent av salget. XXL var i fjor største kjede med en markedsandel på 23,7 prosent. Kjeden oppgir ikke inntekter og resultat for hvert enkelt butikk, men ifølge årsregnskapet hadde de inntekter på 421,6 millioner i Midt-Norge i fjor. Det fordeles på de tre varehusene på Tiller, Lade og Steinkjer.

Gresvig-eide G-Sport og G-Max er nest største kjede med en andel på 23,3 prosent. Men Gresvig eier også Intersport som hadde ti prosent av markedet, som i realiteten gjør dem til den største aktøren. Gresvig har tapt penger i fire år på rad, og fikk i fjor et underskudd før skatt på 17,8 millioner.

Den tredje største aktøren er Sport 1-kjeden, med en markedsandel på 16,1 prosent. I Trøndelag hører butikker som Axel Bruun og Hank Sport inn under Sport 1-paraplyen.

Den største uavhengige sportsaktøren i Trøndelag er Namsos-butikken Nava Sport, som i fjor hadde en omsetning på drøyt 41 millioner kroner og et overskudd før skatt på 3,8 millioner. Søsterbutikken i Verdal solgte for 20,3 millioner kroner, og gikk 2,3 millioner kroner i pluss.

Tross overskuddet er det et spørsmål om hvor lenge de klarer seg alene, ifølge Stein Borkmo, daglig leder og hovedeier i butikken i Namsos.

- Vi er stolte over at vi er alene og klarer oss, men vi vet ikke hvor lenge det går, sier han.

Han sier at de føler seg boikottet av flere leverandører, som ikke vil gi dem rabatter på innkjøp.

- Det er en situasjon som vi kommer borti rett som det er. Hadde vi vært ferske, så hadde vi ikke hatt en sjanse, sier han.

I motsetning til Boardshop.no så har ikke Nava Sport foreløpig ikke satset på nettsalg. Borkmo tror kombinasjonen pris, vareutvalg og ekspertise gjør at de likevel lykkes.

- Vi bestemmer stort sett hvilke varer vi skal ha selv, og hos oss bugner det av dem. Dessuten stenger vi klokken fem om ettermiddagen. Hvis vi skulle vært åpent til klokken 20, så måtte vi hatt inn skoleungdommer for å jobbe. Da hadde ikke kundene fått samme inntrykk, sier han.