Det var i midten av mars at Forbrukerombudet grep inn mot Rema 1000s bussreklame i Oslo, skriver dn.no. I reklamen fortalte matvarekjeden at den hadde «landets laveste priser».

Ombudet mente dette var villedende og lovstridig markedsføring. Siden prispåstanden var generell, krevde de dokumentasjon på at Rema 1000 var billigst på alle varer i alle butikkene sine.

Måtte gå gjennom alt

En måned senere gikk det nok et brev ut fra Forbrukerombudet. Rema 1000 fikk da en påminnelse om at pristester ikke må «brukes for mer enn de er verdt» i markedsføringen, og at generelle påstander som «den ferskeste sjømaten til laveste pris» og «helgehandel til laveste pris» må kunne dokumenteres. I tillegg ga ombudet Rema beskjed om å gå gjennom all sin reklame og «fjerne påstander som dere ikke allerede har sikker dokumentasjon for», skriver avisen videre.

Et svar kom fra advokatselskapet BA-HR, som jobber for Rema 1000. Det går frem at Rema «noterer seg» innspillet, at kjeden har gått gjennom markedsføringen sin og «fjerner eller endrer» denne i tråd med brevet fra Forbrukerombudet.

Kommunikasjonssjef i Rema 1000, Marianne Moen, presiserer i en epost til adressa.no at de fortsatt vil bruke pristester i markedsføringen:

«Vi kommer ikke til å slutte med laveste prisbudskap. Hver gang vi kan henvise til en kilde vil vi fortsette med samme styrke», skriver Moen.

Klaget inn av konkurrenten

Salgsdirektør Thomas Harsvik i Rema 1000 sier til dn.no at kjeden sjekker mer enn 150.000 konkurrentpriser hver uke i hele landet, og at dette gir dem visshet om at de er billigst.

- Dette ønsker vi selvfølgelig at kundene skal få vite, og valgte å være offensive i markedsføringen, selv om muligheten for å måtte endre på dette var til stede, sier Harsvik til avisen.

Fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet har følgende kommentar i dn.no:

- De mange pristestene viser tydelig at det ikke finnes én aktør som i dag kan hevde at den er billigst på alle dagligvarer. All markedsføring må merkes tydelig med hvor og når testen er foretatt, og forbrukerne må lett kunne sjekke hvilke varer testen omfatter.

Det var konkurrenten Norgesgruppen som klaget inn Rema 1000 til Forbrukerombudet.

- Det sitter langt inne for Norgesgruppen å klage inn en konkurrent, men vi opplevde veldig tydelig at Rema 1000 ønsket å utfordre ved å hevde at de har de laveste prisene, ferskeste varene og lignende. Dette er påstander det er vanskelig å bevise, sier markedsdirektør Truls Fjeldstad i Norgesgruppen til dn.no.