At tv-serie er den nye filmen, har vært et slags mantra i flereår. At stadig flere profilerte filmskapere prøver seg på tv-serie og at nyetv-serier nå også inviteres i det beste filmselskap på prestisjetungefestivaler, tyder på at tv-serier faktisk sees som en verdig konkurrent ogkollega til filmen.

I 2010 var Olivier Assayas' «Carlos» i Cannes. I år presenteresJane Campions nye krimserie «Top Of The Lake» med spesialvisninger i detoffisielle programmet i Berlin. Den første, timelange episoden med manus ogregi av Campion tålte fint det store lerretet, og framsto som krimdrama av høyklasse, både i spill og regi.

Handlingen utspiller seg i en fjellandsby i New Zealand. Serienstarter med at ei jente prøver å drukne seg. Hun blir reddet, men på sykehusetoppdager de at 12-åringen er gravid, nesten fem måneder på vei. ElisabethMoss(Peggy i «Mad Men») spiller politikvinnen som avhører jenta, som hevder atdet er ingen som har gjort henne gravid.

Skotske Peter Mullan spiller den fryktinngytende faren tiljenta, mens Holly Hunter spiller åndelig leder for en kvinneligselvhjelpsgruppe som har slått leir i området. «Top Of The Lake» legger i veisom velskrevet, velspilt og velregissert krim og bygdedrama som kan gi visseassosiasjoner til «Twin Peaks».

Med grått langt hår(etter et lynnedslag påstår hun), er HollyHunters fåmælte figur en fascinerende skikkelse. Sist Hunter og Jane Campionlaget film sammen, ble det Oscar på begge, for «Pianoet» i 1993. Denamerikanske toppregissøren David Fincher presenterte nylig «House Of Cards» tilmye ros. Hvis de neste fem timene av «Top Of The Lake» holder like høyt nivåsom starten, vil den bli en av årets tv-serier. Mottagelsen i Berlin tyder påat serien alt har revitalisert karrien til Jane Campion.