Det fastslo Reinertsen under sin pressekonferanse fredag morgen. To mennesker mistet livet i ulykken.

Ifølge selskapets granskningsrapport var det stillaset mellom kjørefeltene under Rotvollhaugen bru som sviktet 8. mai.

Årsaken til svikten var:

  • For få diagonalstenger

  • For få fester mellom diagonalstenger og midtstillas

  • Diagonalstengene gikk ikke i full lengde - fra topp til bunn i midtstillaset.

Hvorfor Reinertsens system for kontroll ikke avslørte feilmonteringen hadde ikke selskapet noe svar på.

- Slik sviktet stillaset

Direktør Kristian Reinertsen gikk først gjennom det som er allment kjent: Rotvollhaugen bru kollapset cirka klokken 14.24 onsdag 8. mai. To mennesker døde og flere ble skadd.

Vi fulgte pressekonferansen minutt for minutt. Her kan du lese hva som ble sagt

SE OGSÅ: Bildene fra brukollapsen

I etterkant av kollapsen iverksatte Reinertsen en egen granskning, med hjelp fra Sintef. Leder for teknologiavdelingen i Reinertsen, Morten Bjerkås, presenterte konklusjonene. Reinertsen jobbet ut fra flere mulige forklaringer for kollapsen. Disse var:

  • Svikt i grunnforholdene under brua

  • Velting av bjelker i støpeform på selve brua

  • Lokal knekking av toppen av søylene (på stillas under brua)

  • Global knekking av diagonaler

  • Skjevbelastning på midtreisen (på grunn av for mye betong som gir ujevn belastning)

  • Systemknekking av midtreisen (at alle søylene slår inn mot kjørebanen samtidig)

Midtreisen er stillaset som sto mellom kjørefeltene under brua. Gjennomgangen viste at den siste forklaringen er den Reinertsen fester lit til.

Mangelfull avstiving

Vertikale søyler i midtreisen sviktet inn mot kjørebanen, og brua kollapset umiddelbart og uten forvarsel, ifølge Bjerkås. Dette skjedde på grunn av diagonalene i stillaset.

- Årsaken til kollapsen er at den kapasiteten reisverket var planlagt for, ikke var oppnådd på grunn av mangelfull avstiving av diagonaler fra topp til bunn i midtreisen, konkluderte Bjerkås.

På pressekonferansen ble det vist bilder fra en digital rekonstruksjon Reinertsen har gjort av kollapsen.

- Maks belastning på midtreissystemet får vi når begge feltene er fylt opp av betong. Klokken 14.24 er det fylt opp. Da har midtreisen maksimal belastning, sa Bjerkås.

Skulle tålt belastningen

Reinertsen kunne imidlertid ikke gi en klar årsak på hvorfor stillaset sviktet. Ut fra dimensjoneringen, skulle stillaset klare å bære belastningen.

- Store deler av de vertikale søylene slår inn under kjørebanen med en belastning på 2, 9 tonn per kvadratmeter selv om det skulle tåle seks tonn, sa Bjerkås.

Det skal være mangelfull avstiving av diagonale stillasdeler som førte til at midtreisen sviktet.

- Vi vil ikke gå inn på spekulasjoner for årsaken til mangelfull avstiving. Granskningen vår viser at stillaset skulle ha kapasitet, men ved gjennomføring har det ikke blitt bygd slik at det hadde den kapasiteten, svarte direktør Kristian Reinertsen.

I spørsmålsrunden etter presentasjonen var journalistene opptatt av hvem som hadde ansvaret for avstivingen. Dette svarte ikke direktøren direkte på.

- Vi har ansvaret for sikkerheten på byggeplassene våre, fastslo han, for deretter å henvise ytterligere spørsmål til politietterforskningen av hendelsen som kostet to mennesker livet.

Pressekonferansen ble avsluttet cirka klokken 09.45, mens journalister fortsatt ønsket å stille spørsmål. Reinertsen ba om at ytterligere henvendelser ble gjort på e-post.

Stopper trafikk

Under pressekonferansen ble det redegjort for lærdommer i etterkant av kollapsen. Det ble sagt at Reinertsen har truffet flere konkrete tiltak.

Tiltakene er tredjepartskontroll av prosjekter og stans av all trafikk under bruer hvor støping pågår. Reinertsen har også opprettet en intern gruppe som skal ha ansvar for teknisk sikkerhet.

- Lærdommen er at til tross for systemer og iherdig arbeid så står vi med en alvorlig ulykken. Læringen er at systemer man tror på, kan forbedres, sa Reinertsen.

Leder for teknologiavdelingen i Reinertsen, Morten Bjerkås, gikk gjennom konklusjonene i Reinertsens rapport. Foto: GLEN MUSK
Direktør Kristian Reinertsen svarte på noen spørsmål under fredagens pressekonferanse. Foto: HÅVARD HAUGSETH JENSEN
Granskingsrapporten fra Reinertsen. Foto: GLEN MUSK
Opprydning på ulykkesstedet på kvelden 8. mai. Foto: JONAS BJØRKLI
To personer ble funnet omkommet i ruinene under Rotvollhaugen bru. Foto: ALEXANDER KILLINGBERG