- Det er et sikkerhetsarmbånd som skal hindre drukningsulykker blant barn. Vi kom på ideen etter en ulykke på Husebybadet i Trondheim. I mai 2017 ble en jente funnet på bunnen av bassenget, og måtte sendes til sykehuset. Vi fant ut at 88 prosent av drukningsulykker blant barn skjer med foreldre til stede, dette ville vi gjøre noe med, forteller daglig leder Sigve E. Sundsbø.

Varsler via Bluetooth

SwimTech UB er en ungdomsbedrift med fem elever på entreprenørskap og bedriftsutvikling ved Kristen videregående skole. I mars vant de Proneo-prisen for mest innovative produkt og fikk tredjeplass for beste kundeopplevelse på nett, under fylkesmessa for ungdomsbedrifter. Nå skal de sammen med ti andre bedrifter fra Trøndelag konkurrere i NM for Ungdomsbedrifter i Lillestrøm 26–27. april.

- Da skal vi konkurrere mot rundt 80 ungdomsbedrifter. Vi deltar med forhåpninger om at vi kan vinne, men i NM har alle gode produkter. Her tror jeg det handler om å skille seg ut, sier daglig leder Sigve E. Sundsbø.

Bedriften ønsker å produsere et armbånd som kan sende en beskjed til foreldre, hvis et barn har ligget på bunnen i mer enn ti sekunder. Barnet vil ha ett armbånd og den foresatte vil ha ett armbånd. Det skal ha både en manuell og en automatisk varslingsfunksjon.

- Det er vanskelig å sende en beskjed fra under vann til over vann. Derfor vil det være utstyrt med teknologi som brukes i oppblåsbare redningsvester. En gasspatron vil utløses, samtidig med en alarm, og armbåndet vil flyte til overflaten. Slik kan vi bruke Bluetooth til å sende signaler til det andre armbåndet og varsle den foresatte, sier Sundbø.

3D printet modell av hvordan sikkerhetsarmbåndene skal se ut. Foto: Privat

Riktig målgruppe

Trondhjems svømme- og livredningsklubb skal samarbeide med ungdomsbedriften når produktet er klart for salg.

- Vi skal hjelpe til med å nå riktig kundegruppe for produktet. Vi er opptatt av alt som kan hjelpe til å gjøre folk trygge i vann. Vi har en lang kystlinje så det er viktig. Denne gruppa virket veldig seriøse, og vi skal hjelpe til med markedsføringen, sier daglig leder Per Osland, daglig leder i Trondhjems svømme og livredningsklubb.

Da ser de for seg at de kan nå de som tar svømmekurs hos dem, og at de kan kjøpe armbånd.

- Vi kan sette opp temakvelder for foreldre som har barn på svømmekurs, hvor elevene kan vise frem produktet. Vi ønsker å hjelpe til der vi kan. Det virker som er produkt som kan være artig å teste ut, og jeg kan ikke huske å ha sett noe lignende i Norge tidligere, sier Osland.

Slik skal sikkerhetsarmåndet se ut når det er ferdig produsert. Foto: Privat

Egen nettside

SwimTech UB ønsker selge produktet gjennom deres egen nettside, men også gjennom samarbeidet med Trondhjems svømme og livredningsklubb. Nå lager de en teknisk prototyp som de vil ha med til NM. Tidligere hadde de en 3D-printet prototyp for å vise hvordan produktet ville se ut, som de hadde med på fylkesmessa.

- Vi driver med systemutvikling og dette koster penger, og håper at vi kan få investorer til prosjektet. Vi har allerede teknologiselskaper som kan hjelpe til med systemutviklingen, forteller Sundbø.

Etter at elevene er ferdige med faget har de mulighet til å fortsette som bedrift og skape et eget AS. Det ønsker også denne bedriften å gjøre. Sundbø forteller at de har lært mye forskjellig gjennom faget.

- Dette er et veldig bredt fag. Jeg vil trekke frem samarbeid som noe av det viktigste vi har lært, etter vi har jobbet i grupper i ett år. Vi har også lært mye av utfordringene vi har møtt når vi har utviklet produktet. Det er mye vi har lært som vi kan ta med oss videre inn i arbeidslivet, sier Sundbø.