Akkurat nå ser hun ikke så fjong ut som vanlig. Det meste av brua er stengt, bare fortauet på den ene siden er åpen for fotgjengere. Oppå brua ligger en svær innretning av tre og stål. Den er til for å jekke opp den gamle damen. Hun er nemlig blitt litt skjør i sine grunnleggende strukturer, og må heises opp for at ødelagte bjelker og råttent treverk skal erstattes med nyere og sterkere konstruksjoner.

Men de to portalene står der like fine som før med sine trenupereller. Lykkens portal kalles de, etter Oskar Hoddøs kjente vise om Nidelven som renner så stille under brua. I løpet av februar skal arbeidet med å rehabilitere brua være ferdig. Da starter en ny æra i den gamle damens historie. Hun skal heretter slippe å bære tunge biler på sin rygg. Bare mopedister, syklister og gående skal få gleden av å trafikkere Gamle Bybro.

Tirsdag denne uken vedtok et flertall i formannskapet at brua ikke skal gjenåpnes for biltrafikk. Rett nok bare for en prøvetid på ett år, til alle konsekvenser av å stenge brua for biltrafikk er målt og vurdert. Blant annet vil politikerne forsikre seg om at stengningen ikke fører til betydelig trafikkøkning over andre bruer i byen.

Vedtaket i formannskapet er et viktig steg i riktig retning. Det er lenge siden biler hadde noe de skulle ha gjort på den ærverdige gamle brua, som aldri ble bygd for den slags trafikk. Den første brua mellom Kjøpmannsgata og Bakklandett ble bygget i 1685 som en del av Cicignons store byregulering. På denne tiden ble også Kristiansten festning bygget, og det var strategiske hensyn som gjorde at brua ble lagt der den fortsatt ligger.

I 1861 ble dagens bru bygget, av den legendariske stadsingeniør Carl Adolf Dahl. Portalene er fra denne tiden. På midten av 1900-tallet ble konstruksjonene erstattet med betong. Brua har vært helt eller delvis åpen for biltrafikk frem til den ble stengt i forbindelse med reparasjonsarbeidene.

Hvor ille det kan gå, opplevde vi i 2002. Da braste en stor lastebil inn i den ene portalen. Det var et sjokk å se Lykkens portal ligge nedkjørt og ødelagt på tvers over brua. Til alt hell ble ingen personer skadet. Brua var ikke beregnet for en så stor bil, det ville den heller ikke vært om formannskapet nå hadde vedtatt å åpne den. Grensen for tåleevne er 1 tonns akseltrykk.

Gamle Bybro er ved siden av Nidarosdomen Trondheims mest fotograferte byggverk. Her er byen på sitt vakreste og mest karakteristiske, med de unike bryggerekkene på begge sider av Nidelven. Brua er del av et helhetlig miljø, med Bakklandet som en populær bo-, utelivs- og turistbydel. I det trange gateløpet av brostein er det ikke plass til biler.

Og det gir den gamle damen gode utsikter til et nytt og mindre sårbart liv.

Les også: Stenger Gamle Bybro

Les også: Vil stenge Gamle Bybro for bilister

Les også: Bilene forsvant på skoleveien