I et brev til Konkurransetilsynet males et bilde av et fallitterklært Ica Norge som vil gå konkurs om Ica Gruppen ikke får selge sine rundt 500 norske butikker til Coop Norge.

Onsdag legger den svenskeide dagligvaregiganten frem sitt årsresultat. Tallene for den norske delen av konsernet, har de allerede presentert for Konkurransetilsynet som må godkjenne Coops kjøp av Ica før det kan gjennomføres.

Les også: Vil videreføre Ica-franchisene

Les også: Dette håper han vil skje med butikken etter Coops oppkjøp av Ica

Minus 3,5 mrd. siden 2008

I brevet, som tidligere er omtalt i Dagens Næringsliv, står det at Ica Norge i 2014 tapte 50 millioner kroner i måneden. I løpet av de seks siste årene har det samlede driftsundeskuddet endt på betydelige 3,5 milliarder kroner.

Pressesjef Ola Fernvall sier Ica ikke har invendinger mot de fakta som er presentert i brevet fra Coop Norge til tilsynet.

- Årsregnskapet viser litt mer om den økonomiske situasjonen for hele 2014. Men det er jo som vi har sagt tidligere, så er situasjonen bekymringsfull for Ica Norge. Vi har i flere år tapt store beløp, sier Fernvall til adressa.no.

Her kan du lese om 2014-regnskapet. Etter at årsregnskapet til Ica Gruppen ble lagt frem onsdag, ble det klart at underskuddet i Ica Norge ligger lavere for 2014 enn det som står beskrevet i brevet til Konkurransetilsynet. Ifølge kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Ica Norge er tapet på 50 millioner i måneden noe som gjelder 2013. For 2014 ligger det totale tapet på 383,9 millioner kroner.

Årsaken til at Ica Norge i dag ikke er gjeldstynget, til tross for kraftige underskudd i en årrekke, er at Ica Gruppen har sprøytet kapital inn i den norske delen av selskapet.

Les også: ICA-sjefen: Vi undervurderte forskjellen mellom Sverige og Norge

Les også: Disse Ica-butikkene kan bli krevd solgt

Har mistet kunder

Ica Norge har tapt betydelige markedsandeler de siste årene og er, ifølge de fakta Icas pressesjef går god for, nede på tiprosent ved utløpet av 2014 etter å ha gått fra 22,4 prosent i 2004.

Det betyr at da Ica kjøpte Rimi-kjeden og kom inn i det Norske dagligvare markedet for rundt ti år siden, handlet hver fjerde eller hver femte kunde i deres butikker. I dag trekker de bare hver tiende dagligvarekunde.

- Dårligere innkjøpsvilkår

- At vi har mistet markedsandeler har vært den viktigste forklaringen på de økonomiske problemene i Ica Norge. For det som er spesielt for Norge, som skiller seg fra andre land, er den store forskjellen i innkjøpsvilkår ut fra markedsandel. Vi har sett at våre innkjøpsvilkår er fire-fem prosent dårligere enn for våre større konkurrenter, sier Fernvall.

I Norge er Norgesgruppen med dagligvarekonseptene Kiwi, Joker, Meny, Spar og Ultra desidert størst med om lag 40 prosent av markedet, Rema 1000 er nest størst med opp under 24 prosent markedsandel, foran Coop med rundt 22 prosent av kundene.

Les også: Begge mener de stjeler kunder

Forventer ja fra tilsynet

- Vi prøvde å få forbedre Ica Norges forutsetninger ved å inngå i innkjøpssamarbeid med Norgesgruppen. Det sa det norske konkurransetilsynet nei til. Nå er vår strategi å selge til Coop Norge, sier Fernvall.

- Og hva om Konkurransetilsynet sier nei til salget?

- Vi tror ikke de vil si nei, sier Icas pressesjef.

I brevet til tilsynet argumenteres det imidlertid klart for at Ica Norge vil gå konkurs og at Ica Gruppen vil trekke seg ut av Norge dersom Coop ikke får overta butikkene.

Pressesjef Ola Fernvall i svenske Ica Gruppen. Foto: Linus Flodin