Regissør Ava DuVernay er i Berlin for å presentere en av årets mest omdiskuterte amerikanske filmer, «Selma». Den skildrer Martin Luther King jr. og hans borgerrettsbevegelses i noen skjebnesvangre dager i den amerikanske sørstatsbyen Selma i 1965. En fredelig marsj til støtte for fargedes rett til å stemme ved valgt i byen ble slått så hardt ned på av politiet, at byen kom i verdensnyhetene. Hendelsene i Selma bidro til nye rettigheter for fargede amerikanere i Sørstatene.

Tar tid å endre Oscar og

I USA har filmen skapt flere debatter. Først med reaksjoner fra familien til daværende president Lyndon B.Johnson, som mener filmen tegner et urettferdig bilde av hans holdning til borgerrettssbevegelsen og Martin Luther King jr.

En ny debatt kom da filmen kun fikk to Oscar-nominasjoner, for Beste film og for Beste originalsang. Toneangivende kritikere og filmfolk har påpekt at samtlige skuespillere nominert til Oscar i år er hvite. Mange mener hovedrolleinnehaver David Oyelowo og regissør DuVernay ble forbigått av Oscar-akademiet. At Morten Tyldums «The Imitation Game» er nominert til åtte priser, James Marshs «The Theory Of Everything» til fem og Clint Eastwoods «American Sniper» til seks, mot to til «Selma»sier vel så mye om Oacar-akademiet som kvaliteten på filmene.

- Som filmen sier, trengs det tid å endre institusjoner, sier hovedrolleinnehaver Oyelowo, som ser ut til å ha tatt med seg noe av Martin Luther King jrs aura fra filmen. _ Han mener altså Oscar-akademiet, sier den noe mer direkte Ava DuVernay, som sier hun ikke hadde store forhåpninger om å bli første svarte kvinnen nominert til Oscar for beste regi.

- Verst at David ikke er nominert

- Nominasjon for Beste film er ikke noe å fnyse av. Særlig for en film som kostet 20 millioner dollar å lage. «The Interview», en dum komedie, hadde til sammenligning et budsjett på 44 millioner dollar. Det var en kamp å få laget filmen, en uavhengig film. Oddsene for at en slik film skal få Oscar er små. Sangen som er nominert(Common & John Legend) har alt blitt en klassiker. Det er fint at folk er sinte på vegne av meg. Men jeg er mest såret av at David ikke ble nominert. Uansett hvem som får Oscar vet jeg at han gjør en av de beste hovedrollene på film det siste året, sier hun.

Det var hovedrolleinnehaver David Oyelowo som sørget for at hun fikk regijobben på filmen. Egentlig skulle filmen regisseres av Lee Daniels, men han hoppet av prosjektet for å gjøre «The Butler». Oyelowo har vokst som skuespiller, gjennom filmer som «Lincoln», «Barnepiken» og «The Butler». Som i «Lincoln» spiller han sammen med Colman Domingo.

- Vi var soldater foran Lincoln i 1865. I «Selma» er vi i en fengselscelle sammen. Vi har bedt en amerikansk president det samme spørsmålet med 100 års mellomrom. Når skal vi få stemme? Det har vært 19 presidenter imellom de to filmene. Det gjør «Selma» spesiell for meg, sier Oyelowo.

Fortsatt KKK-bru

Om filmen har fått færre Oscar-nominasjoner enn fortjent, har den på spesielt vis nådd unge mennesker i USA. Velstående svarte har sørget for at alle skoleelever i 7.- 8.- eller 9th. grade(13-15 år), får se filmen gratis om de vil. Over 350 000 sett den på den måten.

- Jeg har vært på skoler hvor til og med 10-12-åringer nå vet mer om Martin Luther King jr. og borgerrettsbevegelsen enn foreldregenerasjonen, sier Oyelowo.

Opptøyene i Ferguson og flere andre ferske episoder med politi og svart ungdom har gitt filmen ekstra aktualitet.  50 år senere har vi noen av de samme problemstillingene, sier regissøren og sier det var spesielt å spille inn filmen der det skjedde, i Selma. I filmen marsjerer de over den samme brua, som fortsatt har navn etter lederen i Ku Klux Klan fra den gang.

- Å filme scenen fra «Den blodige søndagen» der var utrolig, sier DuVernay.

- Det er 50 år siden, men noen som marsjerte da, marsjerte nå med oss, sier Oyelowo.

- Vi skuespillere prøver ofte å innbille oss noe vi du spiller. Denne gang var det som å være der, sier han.

Gir Obama noe av æren

Når jeg spør dem om hvorfor de tror filmen ikke har fått flere nominasjoner til Oscar, gir hun først ordet til Oyelowo. _ Før ble ikke slike filmer laget i det hele tatt. Vi vist denne til Obama i Det hvite hus. Min karriere faller sammen med hans periode. Filmene jeg har gjort i det siste, og en film som «12 years a slave» har blitt laget nå fordi Obama er presiden. USA og verden ser etter historier som gir sammenheng til historien bak en svart president i USA. Det har åpnet litt. Mye gjenstår, sier han.

- Det Ava DuVarnay har gjort, har aldri blitt gjort før. En svart kvinne har regissert en film som dette. De første regissere vi vurderte til prosjektet var hvite menn med godt rykte, og nominasjoner. Så gikk vi fra hvit mann, til svart mann til svart kvinne. Min karriere har gått fra svarte karakterer i periferien i historiske drama, til svart karakter i sentrum, sier han.

Ava DuVarney sier hun nå er mest opptatt av å fortsette å lage film, med noe på hjertet._ Jeg er allsidig og vet du ikke kan sitte og vente på at det skal komme en studiofilm. Noen kvinnelige regissører har gjort det. Da stopper det ofte opp. Jeg har laget film hvert år, enten det er tv, dokumentar eller uavhengig produksjon. Jeg har fått noen flere tilbud nå, men ikke mange. Jeg får nok ikke så mange tilbud som Morten Tyldum, sier hun, uten å ville si mer om filmene som har fått flere Oscar-nominasjoner enn «Selma». «Selma» får etter planen norsk kinopremiere 20. mars. Før det vises den på filmfestivalen Kosmorama i Trondheim.

For dem som lurer på hvorfor de berømte talene til Martin Luther King jr. låter annerledes i ord, men ikke i ånd i filmen, sammenlignet med virkeligheten, så er forklaringen følgende: Rettighetene til talene til King eies av Steven Spielberg.

- Vi hadde ikke råd til å kjøpe lov til å bruke dem, sier regissør DuVernay. Når Oyelovo taler i filmen, låter det likevel som King,

Fra protestmarsjen i Selma i 1965 i filmen med samme navn. Foto: Photo credit: Atsushi Nishijima
Skuespillerne David Oyelowo og Colman Domingo (t.h.), sammen med regissør Ava DuVernay promoterer filmen «Selma» i Berlin. Foto: HANNIBAL HANSCHKE/NTB SCANPIX, Reuters