Dagligvaremarkedet er i endring. I fjor la Coop 2,5 milliarder kroner på bordet og kjøpte samtlige av Ica-kjedens nær 550 butikker i Norge.

I mars i år godkjente Konkurransetilsynet oppkjøpet under forutsetning av at Coop kvittet seg med 93 av butikkene. 50 av dem havnet hos Norgesgruppen, mens Bunnpris-kjeden fikk kloa i resten.

–Nå er avtalen formelt landet, konstaterte en fornøyd Bunnpris-topp Christian Lykke i går.

Fra i dag holder han åpent på 42 nye steder i landet (i utgangspunktet var det snakk om 43, men Rema 1000 snappet én av butikkene, journ. anm.). Arbeidet med å forvandle de aktuelle Ica-butikkene begynte nemlig umiddelbart.

I går holdt de fleste stengt mens Bunnpris-kjedens datasystemer, profileringsmateriell og varer ble satt inn.

«Vanvittig tempo»

–Vi ligger bra an i løypa og skal stå klare til åpning tirsdag morgen, uttalte regionsjef i Bunnpris Midt- og Nord-Norge, Bengt Erik Haugness, til Adresseavisen i går ettermiddag.

Rimi i Verdal og Matkroken i Aure er to av butikkene Bunnpris overtar. I Verdal ble det gjennomført en varetelling sammen med Ica-ansatte på søndag.

–Det har gått i et vanvittig tempo, sa Haugness, som i går var i Alta og ledet overtakelsen av to andre butikker der.

Jobb gjennom natta

Distriktssjef for Bunnpris i Trøndelag, Bjørn Borgen, var til stede i Rimi-butikken i Verdal og ledet det omfattende arbeidet.

–Jeg regner med at vi også må bruke store deler av natta, men datasystemet for salg og bestilling av varer er nå i orden, sa Borgen i går.

Mandag kveld kom også Bunnpris-skiltet opp og avløste dermed Rimi-logoen. Det samme skjedde flere andre steder i landet.

Kjededirektør Tonny Thers ledet arbeidet med omleggingen av 14 butikker i Bergen, Haugesund og Stavanger.

Øker omsetningen

–Vi har hatt 42 malere og 20 skiltmakere i sving. Tre butikker sto ferdige i morrest, mens resten åpner tirsdag, sa Thers.

Prisen for overtakelsen av de 42 Ica-butikkene har ikke partene villet gå ut med.

Før overtakelsen hadde Bunnpris 214 butikker. Ifjor var omsetningen på 5,6 milliarder kroner, men det er antatt at denne nå vil øke til rundt syv milliarder.

Christian Lykke har tidligere anslått at Bunnpris' markedsandel vil øke fra 3,4 til 4,3 prosent i det norske dagligvaremarkedet.