I fjor kom trondhjemmeren inn på Teaterhøyskolen i Oslo på første forsøk, bare 19 år gammel. Om ikke den yngste gjennom tidene, er han i hvert fall en av de yngste som har kommet inn på den gjeve skuespillerutdanningen.

– Det var en kjempestor overraskelse, jeg har jo ikke like bred erfaring som de andre.

Om ikke bred erfaring, har han vært noen år i gamet. Han begynte i teaterlaget BUL Nidaros som sjuåring, og brukte det meste av fritiden i amatørteatret.

– BUL er en fantastisk plass å være for barn og unge som vil drive med teater. Du får leke masse samtidig som du får være med på seriøse forestillinger, sier Olavus.

– Helt konge

Av de 30 som kom videre til det fjerde opptaket i høst, ble han en av de åtte som til slutt fikk plass på teaterutdanningen som i dag er en del av Kunsthøgskolen i Oslo (Khio).

– Skolen er veldig krevende, men samtidig helt konge. Vi som går i samme klasse er tett på hverandre, og jeg opplever ingen kjip konkurranse.

Moren er bruktbutikkeier Anne Isabel Udbye (Tante Isabel), faren er Per Frostad, skuespiller ved Trøndelag Teater i en mannsalder. Storebroren Oskar (22) (som nå driver med film bak kamera) spilte blant annet i spillefilmen «Jeg er Dina» da han var ni. Likevel fristes Olavus av et liv på scenen.

– Jeg vet at det er tøft å være skuespiller, men det er skuespill jeg brenner for. Pappa har egentlig aldri advart meg, med unntak av at han sier det kan være et hardt yrke. Men det kan vel alle yrker være?

I Oslo leier han en leilighet på Grønland som han deler med lillebroren Oliver. Broren er på landslaget i turn og studerer ved Norges idrettshøgskole. Den fjerde og yngste broren går fortsatt på ungdomsskolen i Trondheim.

– Han spiller vel X-box og gjør forhåpentligvis lekser, skratter Olavus.

Stanislavskij-metoden

På skolen akkurat nå lærer de mer om Stanislavskij-metoden som er oppkalt etter den russiske regissøren og teaterpedagogen Konstantin Stanislavskij. I dag underviser de fleste av den vestlige verdens teaterutdannelser prinsippene og teknikkene til Stanislavskij. Stikkord er innlevelse og bruk av ekte, private følelser og erfaringer når man går inn i en rolle. Olavus prøver å forklare hvordan de øver på metoden.

– Du jobber mye fysisk med kroppen og imaginære objekter. Du kan eksempelvis bli bedt om å vise en scene der du gjør morgenstellet - uten bruk av rekvisitter - på en mest mulig presis og naturlig måte.

De øver også på andre skuespillerteknikker. Motsatsen til Stanislavskij er Stella Adler-metoden. Teknikken er en amerikansk tradisjon som går bort fra prinsippet om bruk av private følelser. I stedet skal skuespilleren bruke innlevelse og fantasi i en rolletolkning.

Favoritter

– Har du noen favorittskuespillere?

– Det er mange gode, men en av mine favoritter var amerikanske Philip Seymour Hoffman som døde i fjor, bare 46 år gammel. Han spilte i mange filmer, blant annet «The Big Lebowski», «The Talented Mr. Ripley» og «The Master».

Når det kommer til favorittstykker, er Olavus begeistret for Ibsen.

– Ibsens «Gengangere» har eksempelvis en fantastisk dramaturgi. På en finurlig måte avdekker han familiehemmeligheter og intriger sakte, men sikkert.