CANNES: Den hittil beste og sterkeste filmen i hovedkonkurransen i Cannes er «Heli» av den meksikanske regissøren Amat Escalante. Filmen har noen av de verste og mest uforglemmelige voldsscenene jeg har sett på film. De virker ekstra sterkt fordi filmen er langsom, hverdagslig og slett ikke spekulativ, i sin skildring av en liten, lovlydig familie i en småby.

Tortur av unggutter

Filmens omdiskuterte scene viser to unge gutter bli torturert etter at to pakker narkotika er stjålet fra en av bandene som herjer i området. Mest rystende, og til å bli fysisk uvel av, er den realistiske, hverdagslige rammen, hvor barn spiller dataspill og mor i huset vasker klær i bakgrunnen, mens de unge mennene i huset denger livskiten ut av to tenåringer.

34 år gamle Escalante er en av de største talentene i meksikansk film. Dette er hans tredje film i Cannes, den første i hovedkonkurransen. Hans forrige, «Los Bastardos», også den om vanlige mennesker invadert av vold, gikk på kino i Norge.

Vakkert land

På pressekonferansen etter visningen fortalte en kvinnelig amerikansk journalist fra Huffington Post at hun umiddelbart hadde avlyst årets ferie til Mexico etter å ha sett filmen. Det fikk regissøren til å be henne ombestemme seg:

- Filmen er fiksjon. Jeg bor i Mexico. Dette er ikke en anti-turist-film eller et statement om Mexico. Hele verden har problem med vold og narkotika. Filmen er fiksjon, riktig nok inspirert av hendelser alle i Mexico hører om på tv hele tiden. Mexico er et vakkert land plaget av et virus som invaderer mange. Mange lider av det, men det er også områder i Mexico som er trygge og fine, sa Escalante.

For rå for Spielberg?

Manusforfatter Gabriel Reyes la til at det ville vært uansvarlig av dem som filmskapere å ikke ta opp det som er fælt i deres hjemland. Noe av de spesielle med «Heli» er en småbarnsfaren og tenåringen som filmen har navn fra jobber på bilfabrikk og avskyr alt som har med kriminalitet og dop å gjøre. Likevel trekkes han og familien hans inn i en rystende råskap.

- Jeg ønsker ikke å vise vold for å vise vold. Det kan folk se på internett. Jeg ønsket å komme bak volden. Vise hva den gjør med menneskene den rammer, sa regissør Escalante. Filmen hans er muligens for brutal for Spielberg, men den er den mest prisverdige i årets hovedkonkurranse i Cannes så langt.