Grunnskoleutdanningen får karakteren 4,2, og scorer dermed høyest i målingen av studentenes tilfredshet med lærerutdanningen. Skoleutdanningen i Levanger er en av de mellomstore i undersøkelsen Studiebarometeret, skriver Aftenposten.
- Det å være mellomstor er en styrke. Det gjør at vi ser enkeltstudenten, sier studieleder Arve Thorshaug ved Høgskolen i Nord-Trøndelag.
God ledelse gir bedre skoler
Størst dårligst
De største lærerutdanningene kommer dårligst ut i målingen av studentenes tilfredshet med utdanningen. Aller dårligst er Høyskolen i Oslo og Akershus.
Grunnskolelærerutdanningen i Oslo er den største i landet, men får bare karakteren 3,3 av 5 og scorer dermed lavest av alle de fire universitetene og 15 statlige og private høyskolene som tilbyr lærerutdanning.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sa i januar at han mener antallet institusjoner med lærerutdanning bør reduseres. Hans partifeller har tatt til orde for færre og større lærerutdanninger.
For mange studietilbud i Norge
HiST femte dårligst
Men undersøkelsen fra Studiebarometeret viser altså at størst ikke nødvendigvis er best, dersom man spør studentene. Nest dårligst karakter får utdanningen ved Høgskolen i Bergen, også den blant landets største. Deretter følger Universitetet i Stavanger. Høgskolen i Sør-Trøndelag får femte dårligste karakter av lærerutdanningene.
At minst er best, kan man likevel ikke være sikker på. For de minste lærerutdanningene har for få svar til å komme med i undersøkelsen. Best resultat av de mellomstore får Høgskolen i Nord-Trøndelag.
Vil bruke 300 millioner til lærerutdanning
HiST femte dårligst
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) understreker at studentenes tilbakemelding ikke gir et fullstendig bilde av kvaliteten.- Jeg har aldri sagt at vi vil ha større lærerutdanninger. Det kan bli færre. Men det viktigste er kvaliteten. Hvis alle leverer fremragende kvalitet, er ikke færre utdanninger noe mål i seg selv.