Det blåser opp til storm i ferjeselskapet Fjord1, som i Trøndelag trafikkerer strekningen Flakk-Rørvik.

Fra 1. april gikk matroser og cateringansatte ned i lønn. Rundt 250 ansatte fikk kuttet sine personlige tillegg med opptil 6000 kroner i måneden.

Nå havner saken i arbeidsretten, opplyser forbundsleder Johnny Hansen i Norges Sjømannsforbund.

Avgjørelsen ble tatt i går.

Tar det til etterretning

- Vi mener at kuttet i personlige tillegg er tariffstridig. Så får arbeidsretten nå ta stilling til om Fjord1 har mulighet til å kutte lønn med et pennestrøk. Våre jurister forbereder en sak for arbeidsretten nå, sier Hansen til adressa.no.

- Dette var ny informasjon for meg, så dette får vi bare ta til etterretning, sier HR-direktør André Høyset i Fjord1.

Lønnskuttet har bakgrunn i fusjonen mellom de to ferjeselskapene Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane (FSF) og Møre og Romsdal Fylkesbåtar (MRF) til Fjord1 i 2012.

Sa opp lokale avtaler

De ansatte i MRF tjente mer enn de ansatte i FSF. Derfor ble det inngått en intensjonsavtale om å utjevne lønnsforskjellene. Men forhandlinger om en felles lønnsavtale mellom ledelse og tillitsvalgte førte ikke frem.

Ledelsen i Fjord1 tok derfor en «administrativt beslutning».

- Prinsippet er at vi skal ha lik lønn for likt arbeid. Det arbeidsgiver nå har gjort, er å si opp de lokale avtalene. Det er i henhold til avtaleverket, mener Høyset i Fjord1.

Informert rett før jul

De ansatte ble informert like før jul i fjor. Ansatte på rundt 18 fartøy er berørt. På strekningen Flakk-Rørvik gjelder lønnsnedgangen cirka 30 personer.

Matros John-Tore Larsen (57) på MS Korsfjord er én av dem. Fra første april mistet han sitt personlige tillegg på 4089 kroner i måneden. Dermed falt månedslønna til under 30 000 kroner brutto.

- Jeg mister jo også feriepenger og pensjonsgivende inntekt. Mange av mine kolleger har basert kjøp av hus og heim på lønna. Jeg bygde nytt hus for tre år siden. I verste fall må jeg selge, sier Larsen til adressa.no.

111 mill. i overskudd

Det er Sogn og Fjordane fylkeskommune og det privateide selskapet Havilafjord som eier Fjord1. I fjor leverte ferjeselskapet et overskudd på 111 millioner kroner etter en omsetning på 2,3 milliarder.

HR-direktør André Høyset har ikke forståelse for at det gode resultatet ses i sammenheng med samordningen av lønnsavtalene, som for flere ansatte innebærer lønnskutt.

- Det er ikke naturlig å koble dette til resultatet. Vi har gjennomført et prinsipp om lik lønn for likt arbeid, sier han.

For matrosene på MS Korsfjord kom kuttet etter to år med lønnsfrys, opplyser John-Tore Larsen.

Frustrasjon blant ansatte

- Det er ikke noe hæla i taket, akkurat. Ikke sinne, men frustrasjon, sier han om stemningen blant de ansatte.

Også hans kollega Monica Nyheim (39) og Unni Davidsen (61) i kiosken får kutt i sine tillegg.

- Jeg går ned 3900 kroner. Det er ingen artig situasjon, lønna har blitt en snakkis. Men jeg vil vente å se hva dette ender med, sier Davidsen, som har jobbet på strekningen Flakk-Rørvik i 41 år.

I realiteten er det to uenighetsprotokoller som skal legges frem for arbeidsretten. Disse er henholdsvis mellom Fjord1 og de tillitsvalgte, samt NHO Sjøfart og Norges Sjømannsforbund.

Matrosene John-Tore Larsen og Monica Nyheim på strekningen Flakk-Rørvik forteller at stemningen er preget av frustrasjon. Foto: Morten Antonsen
Lønnskuttet er i realiteten en samordning av lønnsavtaler etter fusjonen mellom selskapene MRF og FSF, som ble Fjord1 i 2012. Foto: Morten Antonsen