- Generelt blir motorene mer og mer driftsikre. Ordinære motoroverhalinger har vi derfor stadig mindre av. Men moderne topplokk med fire ventiler for hver sylinder er en annen sak, spesielt når vi ser at fabrikkene går ned i dimensjoner for å få lavere vekter og dermed kvikkere motorer. Det gir oss stadig mer å gjøre.Det sier daglig leder Terje Østlyng i Cylinder- og Motorservice AS på Tunga i Trondheim.

Slurv er dyrt

En ting at topplokkene blir mer kompliserte, men flere ventiler gir også økte belastninger på registerreima. Da står man overfor to alvorlige forhold: For det første resulterer slurv med forskriftsmessig bytte av reim oftere i brudd. For det andre blir bruddet gjerne mye alvorligere. Med fire ventiler for hver sylinder øker nemlig risikoen radikalt for at reimbrudd gir totalt motorhavari.

Tar overbetalt

- Ofte ser vi at reparasjoner av motorfeil koster kunden mer enn nødvendig. Enkelte useriøse verksteder tar grovt overbetalt. Jeg har sett eksempler på at overhaling av topplokk har kostet like mye som et flunkende nytt topplokk, eller at verksteder har montert nye topplokk når det ikke ville ha kostet stort å reparere det gamle. Plansliping av et topplokk koster bare fem hundrelapper i spesialverksteder som vårt, men prisen kan ha økt noe fryktelig når verksteder gir regningen til kunden, sier Østlyng, som mener at en byttemotor som regel er billigere enn totaloverhaling i verksted.Han peker på at EU har slått fast at uttrykket «originaldel» ikke bare kan brukes av merkeforhandleren, men av alle som selger deler fra samme underleverandør. Flere enn merkeforhandleren kan nå utføre servicearbeider, og Østlyng har sett at serviceprisen på en tysk bil nå er redusert hos merkeforhandleren fra 11 000 kroner til 4500, på grunn av konkurransen i markedet.

Holder uendelig

Moderne motorer holder nesten i det uendelige, forutsatt korrekt vedlikehold. Det handler om fire avgjørende regelmessige skifter: av olje, filter, registerreim - og kjølevæske!- Ja, slagg og rusk samler seg i kjølevæsken. Over tid blir resultatet ille om væsken aldri skiftes. Spesielt må man være oppmerksom hvis man har en bruktimportert bil fra områder hvor frostvæske ikke er viktig. En bil fra for eksempel Texas eller Florida kan ha tykt rustvann i kjøleanlegget. Da er det ikke nok å bare fylle på frostvæske, sier Østlyng.

Slurv gir mer å gjøre for Terje Østlyng i Cylinder- og Motorservice AS. Men akkurat denne motoren er en gammel jeep-motor som trenger hjelp til forlenget liv. Foto: BJARNE VESTMO