For tre år siden skrev Adresseavisen om en Nidar Favoritter-pose med julebiter som hadde et svært ujevnt antall biter av de ulike sortene. Det var kun fem biter julemarsipan og fem julefigurer, mens resten av posen besto av riskaker, toffee og sjokolademus. Familien på Fannrem synes skjevfordelingen var merkelig.
Investerte i robot
Den gang sa kommunikasjonsdirektør Robert Rønning ved Nidar at de hadde en produksjonsteknisk utfordring, og at fordelingen av bitene var tilfeldig.
I januar i år ble det kjent at Orkla investerte ti millioner i et robotanlegg som skulle sørge for jevnere fordeling av bitene i poseblandingene Nidars Favoritter. Dette var samme uke som de ansatte fikk beskjed om at Orkla Confectionery & Snacks Norge kutter 26 stillinger ved sjokoladefabrikken på Strindheim.
Eksplosjon i salget
Ifølge kommunikasjonsdirektør Rønning har robotanlegget vært en medvirkende årsak til at salget av Nidar Favoritter har eksplodert.
- Vi har hatt en salgsøkning på 23,5 prosent siden januar og til nå. Det er usedvanlig sterkt for en relansering. Nidar Favoritter er markedsleder innen sjokoladeposer med en andel på om lag 70 prosent, sier han til Adresseavisen.
Han forteller at Nidar Favoritter har ført til klagestorm hos godterigiganten.
- Det har vært en gjenganger i flere år. Vi klarte ikke å sikre jevn fordeling, og folk hadde en forestilling om at det skulle være flere av bitene de likte godt. Nå slipper vi skuffelser og antydninger om at vi prøver å lure kundene, forteller han.
- Noen henger den på baksiden av treet, men jeg gir den alltid hedersplassen
Vil ikke ha sure kunder
Alle posene med Nidar Favoritter som er solgt i år har hatt et stempel hvor det står «Bitmiks-garanti». Det har appellert til kundene skal vi tro Rønning.
- Vi får nesten ikke klager på posene nå. Og vi lever av fornøyde kunder. Pakkeroboten var en investering for å unngå at folk var sure på oss. Jeg er sikker på at det har en direkte sammenheng med veksten i salget av posene, sier Rønning.