I morgen tirsdag åpner Ingar Dragset fra Trondheim og danske Michael Elmgreen en stor stedsspesifikk installasjon på London-museet Victoria and Albert.

I utstillingen «Tomorrow» har den internasjonalt anerkjente kunstnerduoen laget en leilighet - midt inne i museet - tilhørende en fiktiv, eldre, desillusjonert arkitekt, Norman Swann.

Se bildene fra utstillingen

Gjennom en blanding av gjenstander fra museet, egne kunstverk og ting kjøpt på loppemarked, forteller de historien om en feilslått arkitekt som har mislyktes i livet.

–Dystert drama

Flere toneangivende medier har allerede anmeldt installasjonen, blant dem Adrian Searle i The Guardian:

«Kunstnernes nye hårreisende utstilling er en hel lelilighet av ubestemt historie, med beboeren stående i dusjen til evig tid», skriver Earle i sin anmeldelse.

«Jeg kunne brukt timer her», skriver Searle, og videre: «Rommene minner meg om de drømmene der du plutselig oppdager at du er på en scene og spiller i et stykke, og alle de andre skuespillerne stirrer forventningsfullt på deg, mens de venter på at du skal resitere en tekst du ikke har lært deg».

Han kaller utstillingen et «dystert drama», og mener publikum står fritt til bidra på innholdssiden: «Kunstnerne har gitt oss alle bildene vi trenger: møblene, bøkene, suvenirene, antikvitetene; og Mr. Swanns tidligere jeg, gutten i peisen».

–Som detektiver på et åsted

Positiv er også arkitektmagasinet Building Design, som gir utstillingen fem av fem mulige stjerner.

Kritiker Ellis Woodman skriver at kunstnerduoen har tilberedt en ramme for en høyt utviklet fiksjon, der vi er invitert til å utforske Norman Swanns leilighet som detektiver på et åssted.

«Bevis for Swanns mislykkede karriere er over alt rundt oss», skriver Woodman, som påpeker at ornamentikken i utstillingen er homoerotisk ladet.

«Hvis dette er en film, er det en selvbevisst, banal B-film», skriver Woodman. Han avslutter:

«Kunstnernes interesse ligger åpenbart mindre i dramaet i seg selv, som i måten installasjonen gir et nytt perspektiv på objektene som stilles ut og på museet som institusjon. Gjennom bruken av flatt lys og malingsfarge, er overgangen til installasjonen fra de andre galleriene subtil».

–Surrealistisk og skummel

BBC Radio 4 anmelder også utstillingen i Kirsty Langs program «Front Row». Kritiker Hugh Pearman kaller installasjonen surrealistisk og skummel.

«Dette er de siste restene av Norman Swanns liv, som har vært en tragedie. Og vi er en del av det», sier Pearman.

Det uavhengige kunstnettstedet One Stop Arts gir også fem av fem stjerner.

Gjesteredaktører i Wallpaper

Elmgreen og Dragset er også gjesteredaktører i okotberutgaven av det britiske magasinet Wallpaper.

I magasinet - som har fokus på reise, design, underholdning, mote og media - ser de blant annet nærmere på bruken av arkitektur og interiør i kunsten.

«Selger» museet

Som en del av utstillingen i Victoria and Albert Museum har kunstnerne også fått laget en 25 meter lang fiktiv annonse, der de prøver å selge selve museet.

Annonsen har prima plassering på forsiden av museet, og lokker kjøpere med «førsteklasses kulturell beliggenhet».

Michael Elmgreen (t.v.) og Ingar Dragset er gjesteredaktører i okotberutgaven av det britiske magasinet Wallpaper. Foto: Faksimile
Som en del av utstillingen i Victoria and Albert Museum har kunstnerne også fått laget en 25 meter lang fiktiv annonse, der de prøver å selge selve museet. Foto: ANDERS SUNE BERG